Parijs door de eeuwen heen in een virtuele realiteit
Op oude schilderijen en in documenten lijkt de Bastille ten tijde van de Franse Revolutie groot, stevig en imposant te zijn geweest. Recent onderzoek wijst echter uit dat de Bastille helemaal niet het imposante fort was, zoals altijd werd aangenomen. Dit bleek bij een omvangrijk project van Dassault Systems en het Carnavalet museum over de historie van Parijs, waarin Parijs door de eeuwen heen in een virtuele realiteit tot leven komt.
Van origine is Dassault Systems een Frans softwarebedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van Virtual Reality en 3D-software voor de technische markt. In Nederland wordt de software bijvoorbeeld gebruikt door Fokker voor JSF-vliegtuigonderdelen, maar ook door het National Aerospace Laboratory of the Netherlands (NLR) en Dutch Space voor innovaties in de ruimtevaart. Met de slogan ‘Passion for Innovation’ richtte het zich met name op die sectoren, maar hier kwam begin 21e eeuw verandering in.
Het idee ontstond dat Virtual Reality ook gebruikt moest worden in bredere zin. Zodoende besloot het Franse concern om nieuwe velden aan te boren, zoals de culturele sector en het onderwijs, zodat de innovatie in dienst kon worden gesteld en toonbaar gemaakt aan het brede publiek. Ze zien het zelf als hun ‘Social mission to invest in culture’. Met het oog op cultuur en geschiedenis werd in 2005 een project gelanceerd in samenwerking met Harvard university. Het idee was de piramides in Egypte op schaal te reconstrueren. Het project werd in 2012 uitgebreid van één piramide naar alle piramides in Giza.
Dit project was succesvol en werd in de universitaire wereld positief ontvangen. Zo bleek het ideaal gebruikt te kunnen worden bij colleges. In navolging van dit project ontstond ook een samenwerking met de Paris City Council en het Carnavalet museum over de historie van Parijs. Er werd een project opgezet om Parijs door de eeuwen heen in 3D te tonen.
‘Similate history’ en ‘making history visual’ waren de slogans. Historici, archeologen en architecten werkten samen aan het omvangrijke project om het historische Parijs tot leven te wekken in een 3D systeem. Ze lichtten een aantal periodes uit, zoals: Parijs in de periode van de Romeinen, Parijs in de middeleeuwen, Parijs ten tijde van de Franse Revolutie en ten tijde van de Wereldtentoonstelling met de bouw van de Eifeltoren aan het begin van de 20e eeuw.
Uit die periodes werden de belangrijkste monumenten uit Parijs en de directe omgeving onderzocht, zoals het Louvre, de Bastille, de Notre Dame en de Eiffeltoren. De gebouwen werden met een nauwkeurige precisie gereconstrueerd. Zo werd er bijvoorbeeld meer dan een dag uitgetrokken om de vlaggen bij de Wereldtentoonstelling in de juiste setting en met de juiste kleuren te kunnen weergeven in de software. “Brazilië had bijvoorbeeld precies op de dag van de opening een nieuwe vlag geïntroduceerd”, vertelt Jean-Marc Leri, Directeur van het Carnavalet Museum, “dit soort aspecten werden gedurende het project nauwkeurig onderzocht met behulp van oude stadsplattegronden en archiefstukken, waarna het werd geïmplementeerd in het project.”
“Zo bleek de Bastille na dit onderzoek, veel kleiner te zijn dan aanvankelijk werd gedacht en was het vervolgens inderdaad begrijpelijk dat de Bastille bij de Franse Revolutie zo makkelijk werd geconfisqueerd. Het is een goede manier om wetenschap te bevorderen. Het verandert je beeld over een bepaalde gebeurtenis. Ook voor mij kreeg de Franse Revolutie nu een geheel nieuwe werkelijkheid”, aldus Leri.
De historische en educatieve 3D-ervaring ‘Paris. The Great Saga’ is een reis in de tijd langs een groot aantal monumentale gebouwen en rijke historie van Parijs, om het ontstaan en de bloei van deze wereldstad levensecht virtueel te kunnen beleven. Het multimediaproject Paris 3D bestaat onder meer uit een documentaire serie, uitgezonden door Planet +, een boek, een DVD en een gratis iTunes App.