'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'

'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'

Deze winactie is gesloten

Zwarte Piet houdt de gemoederen al jaren bezig. Maar de discussie wordt vooral gevoerd op basis van gevoel, en veel minder op basis van feiten. 

Maatschappijhistorici Jop Euwijk en Frank Rensen organiseerden eerder de tentoonstelling ‘Zware Piet in de media’ in het Persmuseum, en het viel hen op dat de meeste mensen eigenlijk maar weinig van Zwarte Piet weten. Daarom gaan ze in dit boek op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. Dat levert verrassende inzichten op: dat ruziemaken over het Sinterklaasfeest óók een oer-Nederlandse traditie is, bijvoorbeeld. Of dat Sinterklaas in sommige steden vroeger ook veel wit personeel meenam. De figuur van Zwarte Piet blijkt zo veranderlijk dat zijn identiteit moeilijk is vast te stellen. Is dat misschien de reden waarom de een zielsveel van hem houdt en de ander zich door hem gekwetst voelt? 

Om ervoor te zorgen dat 5 december weer draait om verbinding en de gezelligheid die de traditie zo waardevol maken, moeten we niet lángs elkaar heen praten, maar mét elkaar. Daar is ook rapper Typhoon het mee eens. Over De identiteitscrisis van Zwarte Piet  zei hij: Wat een verademing! Dit boek is de sleutel tot rede én verbinding in de huidige discussies rond Sinterklaas en Zwarte Piet. Inzichtelijk voor voor- en tegenstanders en iedereen daartussenin, vanuit historische kaders, biedt het perspectief voor vandaag en de toekomst.’

Leuk cadeautje voor Sinterklaas! Doe mee en win!

IsGeschiedenis mag 10 exemplaren van het boek weggeven! Meld je aan voor de nieuwsbrief en vertel ons via het wedstrijdformulier waarom jij dit boek graag wil winnen!