Afsluitdijk opknapbeurt

Na tachtig jaar verdient de Afsluitdijk een opknapbeurt

Met de aanbevelingen uit het rapport van de Adviescommissie Toekomst Afsluitdijk moet de ‘dijk van een dijk’ worden klaargemaakt voor de toekomst. In de tachtig jaar dat de Afsluitdijk nu bestaat, heeft hij zijn waarde bewezen. Als zeewering, als verbindingsweg, en als toneel voor één van de weinige overwinningen van het Nederlandse leger tijdens de Duitse inval in mei 1940.

In 1927 werd begonnen met de aanleg, die in 1932 werd voltooid. De dijk is ontworpen door ingenieur Cornelis Lely, ooit voorzitter van de Zuiderzeevereniging en later minister van Waterstaat.

Duitse troepen tegengehouden

De Nederlandse stelling bij Kornwerderzand was in de meidagen van 1940 de enige plaats waar het Duitse leger succesvol werd tegengehouden. Deze ‘slag om de Afsluitdijk’ is één van de weinige Nederlagen die het Duitse leger te verduren kreeg tijdens de verovering van West Europa.

De dijk hield het

De Afsluitdijk heeft in de loop der jaren op meerdere manieren zijn waarde bewezen, zoals in 1953. Tijdens de storm die de Watersnoodramp veroorzaakte, hield de Afsluitdijk het, waardoor de gebieden rondom het IJsselmeer werden behoed voor overstroming. Ook als verbindingsweg tussen Noord Holland en Friesland is de dijk belangrijk. De dijk is deel van de Rijksweg A7/N7. Dagelijks rijden er zo’n 10.0000 auto’s overheen. Sinds kort deels met 130 km per uur.

Gegarandeerde veiligheid

Na tachtig jaar trouwe dienst is de Afsluitdijk is toe aan een flinke opknapbeurt om beter bestand te zijn tegen zware stormen. De adviescommissie Toekomst Afsluitdijk stelt voor om de top van de dijk te versterken met een laag asfalt. Daarmee moet de dijk gegarandeerde veiligheid bieden bij stormen die eens in de 10.000 jaar voorkomen. Foto: User -jha- on de.wikipedia

 

Afbeelding:

Meer weten

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!

De Barbaren geeft een schitterend overzicht van de voorouders van de hedendaagse Europeanen.