De eerste tour de france

Ontstaan van de Tour de France

Ieder jaar is het weer raak: wielerfanaten verzamelen zich voor de televisie en de renners fietsen drie weken lang op topsnelheid. In de Tour de France rijden de wielrenners over een parcours grotendeels door Frankrijk. Tijdens het toernooi heerst er doorgaans een felle competitie. De Tour de France is dan ook ontstaan uit concurrentie, toen een Frans fietstijdschrift het in 1903 organiseerde om lezers te werven.

Twee jaar na de uitvinding van de fiets in 1867 organiseerde het Franse fietstijdschrift Le Vélocipède Illustré een fietswedstrijd tussen Parijs en Rouaan, een afstand van 130 kilometer. Voor moderne wielrenbegrippen lijkt dat niet zo ver, maar de wegen waren veelal onverhard en de fietsen hadden nog geen kettingaandrijving op het achterwiel. In 1885 vond de Brit John Kemp Starley de kettingaandrijving voor de fiets uit en drie jaar later verbeterde John Dunlop de fiets met de luchtband. Zo werd de fiets steeds geschikter voor de wedstrijdsport en steeg de interesse in wielrennen explosief.

L’Auto

In 1903 was het fietstijdschrift Le Vélo marktleider en had concurrent L’Auto-Vélo grote moeite om bij te benen. Het werd nog erger toen Le Vélo een rechtszaak aanspande tegen L’Auto-Vélo omdat de naam plagiaat zou zijn. L’Auto verloor de rechtszaak en moest een manier vinden om de lezersaantallen weer op te krikken. Tijdens een lunch in een restaurant in Parijs bespraken hoofdredacteur Henri Desgrange en Géo Lefèvre het idee om een fietsronde te organiseren die langer zou duren dan de bestaande toernooien. Desgrange vond het een goed idee, want het zou een gelegenheid zijn om te adverteren voor L’Auto.


Het beste van IsGeschiedenis in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Helemaal niks missen? Volg ons op Facebook!


De eerste Tour de France

Op 19 januari 1903 kondigde L’Auto de eerste editie van de Tour de France aan. De fietstocht begon in Parijs en voerde de wielrenners langs Lyon, Marseille, Toulouse, Bordeaux en Nantes, om hierna weer terug te keren in Parijs. In totaal reden de deelnemers een ongekende 2.428 kilometer. Na elk onderdeel van de tocht kregen de wielrenners 2 tot 4 dagen rust. De Tour de France was gelijk een groot succes en de verkoopcijfers van L’Auto namen sterk toe. Hoofdredacteur Henri Desgrange ging de geschiedenis in als ‘vader van de Tour’

Bovenmenselijke krachttest

De eerste Tour de France, die begon op 1 juli 1903, verliep wel anders dan tegenwoordig. Wielrenners hadden nog geen voorgeschreven kleding en reden de Tour in dagelijkse kleding. Ook de fietsen waren nog niet zo geavanceerd en snel als de huidige racefietsen en de eerste tocht, de 467 kilometer van Parijs naar Lyon, werd gereden in 17 uur en 45 minuten. Desgrange zag de Tour de France als een manier om te adverteren, maar ook als een bovenmenselijke krachttest. Van de 60 deelnemers haalden dan ook maar 21 wielrenners de finishlijn. De eerste editie werd gewonnen door Fransman Maurice Garin. Één wielrenner werd overigens betrapt toen hij een eindje met een auto meeliftte, maar werd niet gediskwalificeerd. Tegenwoordig rijden wielrenners met betere kleding en fietsen, maar de competitie is er niet minder om geworden.

Afbeelding:

Maurice Garin in actie tijdens de eerste Tour de France in 1903. [Public Domain] via Wikimedia Commons

Ook interessant: 

Landen: 

Personen: 

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Karel de Grote

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

vrouw amerika

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

bloed en spelen

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 23 januari. 

Kies jouw welkomstgeschenk

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!