Geen afbeelding beschikbaar

De beginjaren van BMW

Naast fabrikant van vliegtuigmotoren en motorfietsen, wordt BMW in 1928 – door de Fahrzeugfabrik Eisenach in te lijven – ook autobouwer.

De Engelse Austin Seven staat aan de wieg van alle auto’s die BMW sinds 1928 heeft gebouwd. Het eerste model, de 3/15 PS DA2, is namelijk weinig anders dan een linksgestuurde ‘baby Austin’. Hoe dat zo komt? Als aanvulling op de activiteiten in de luchtvaart en de productie van motorfietsen, wil BMW auto’s gaan bouwen. Het inlijven van een bestaand merk is het meest eenvoudig. Dat wordt Dixi, de autotak van de Fahrzeugfabrik Eisenach. Voor de Duitse markt bouwt Dixi al enige tijd Austins in licentie. Na overname door BMW en wat aanpassingen, krijgt de 3/15 PS vanaf juli 1929 het BMW-logo opgeschroefd. 

In eigen zak

Ook de oorsprong van het hele BMW-concern heeft een complexe geschiedenis. De Rapp Motorenwerke wordt in 1917, na vertrek van oprichter Karl Rapp, omgedoopt tot de Bayerische Motoren Werke GmbH. Het bedrijf richt zich voornamelijk op de bouw van vliegtuigmotoren, maar na de Eerste Wereldoorlog wordt het gedwongen de productie voor de luchtvaart aan banden te leggen. Pneumatische remmen voor treinstellen vormen – naast motoren voor onder meer de scheepvaart en motorfietsen – een nieuwe bron van inkomsten, maar de winst blijft klein.

Concurrent Knorr-Bremse neemt het bedrijf in 1920 over van de enige aandeelhouder Camillo Castiglioni, maar die weet de motorenafdeling in 1922 voor 75 miljoen Rijksmark weer terug te kopen. De Bayerische Flugzeugwerke, ook een bedrijf van Castiglioni, krijgt een nieuwe naam: BMW. Weliswaar sluit Castiglioni enkele lucratieve deals voor de levering van vliegtuigmotoren, maar het geld dat hij opstrijkt stopt hij vooral in zijn eigen zak. Om een faillissement af te wenden moet de Deutsche Bank ingrijpen. De dubbele boekhouding van Castiglioni komt aan het licht en uiteindelijk raakt hij zijn belang in het bedrijf volledig kwijt. Langzaam krabbelt BMW er weer bovenop, mede dankzij het succes van de R32. BMW’s eerste motorfiets met tweecilinder boxer en cardanaandrijving verschijnt in 1923.

Nadat BMW in 1928 de Fahrzeugfabrik Eisenach heeft ingelijfd, maakt het merk ook in de autowereld snel naam. De 3/15 PS DA2 blijft tot het voorjaar van 1932 in productie en totaal worden er 15.948 exemplaren gebouwd. De contracten met Austin eindigen en de BMW 3/20 PS is het eerste model met een in eigen huis ontwikkelde (auto)motor. In 1933 verschijnt de 303 met BMW’s eerste zescilinder lijnmotor. Ook de kenmerkende BMW-nieren worden op dit model geïntroduceerd. Sportieve successen – in de klasse tot 1,5 liter – volgen al snel, maar BMW wil zich graag meten met de top. De ontwikkeling van de 328 gaat van start.

Mille Miglia

De Eifelrennen op de Nürburgring, de RAC Rally in Engeland, de 24 Uren van Le Mans, de Mille Miglia – met de 328 wint BMW talloze races. Een van de belangrijkste mijlpalen uit BMW’s autosportgeschiedenis is de overwinning in de Mille Miglia van 1940, waarvoor BMW vijf 328’s heeft ingeschreven. De unieke 328 MM Berlinetta met lichtgewicht carrosserie van Touring blaast alle concurrentie van de weg, maar ook de drie speciaal geprepareerde roadsters melden zich voor in het veld. De zogenaamde ‘Bügelfalte’-roadster, die als enige van de drie in München is gebouwd, wordt ‘slechts’ als zesde en laatste fabrieks- BMW afgevlagd.

In 2010 veilt RM Auctions deze auto voor een bedrag van maar liefst 5,6 miljoen dollar. Voor een mooie standaard 328 – met tweeliter zescilinder – betaal je al gauw 500.000 euro. De successen die de BMW 328 in de autosport heeft geboekt, zijn zeker van invloed op de prijzen. Bovendien is de stijlvolle 328, waarvan er totaal 462 gebouwd zijn, een van de meest herkenbare auto’s die er voor de Tweede Wereldoorlog gebouwd zijn. De 328 is de belangrijkste vooroorlogse BMW – een legende.

Dit artikel is afkomstig uit

Titel: Auto Review 
Special: Verleden, heden en toekomst van BMW. De grootste iconen van 1928 tot nu
Pagina's:  132
Prijs: € 4,99

Dit artikel is afkomstig uit de BMW-special van de makers van het autotestblad Auto Review. De Auto Review BMW-special is te bestellen in de F&L webshop voor slechts €4,99. De special is gedrukt op hoogwaardig matglanzend papier waarop de foto’s prachtig uitkomen en is voorzien van een hoogwaardige glanzende cover. De 132 pagina's tellende special is tevens ook in de winkel te verkrijgen.

Meer weten

Tijdschriften: