
Unieke goudleerkamer in Dordrecht
Ter ere van het 100-jarig bestaan van het museum, werd in het Huis Van Gijn onlangs de unieke 17de-eeuwse goudleerkamer heropend. Ruim een jaar werkte een team van experts aan de herplaatsing en restauratie van dit bijzondere stukje Hollands erfgoed. De nieuwe plek in het museum biedt bezoekers de kans om de kamer te bekijken zoals deze in de zeventiende eeuw bedoeld is: als pronkkamer.
Huismuseum met een unieke verzameling
Sinds 2001 was de pronkkamer te bewonderen in het huismuseum aan de Nieuwe Haven 29, het voormalig woonhuis van de 19de-eeuwse bankier en verzamelaar Simon van Gijn en zijn vrouw Cornelia. Van Gijn legde testamentair vast dat zijn woonhuis na zijn overlijden als museum moest worden ingericht om zijn uitgebreide collectie van onder meer 30.000 prenten, maar ook keramiek, zilver en scheepsmodellen voor publiek toegankelijk te maken.
De Dordtse goudleerkamer
Vandaag de dag beleef je in Huis Van Gijn het dagelijks leven van een huishouden op stand rond 1900. Om het museumhuis terug te brengen naar die periode, werd voor de goudleerkamer een nieuwe plek gevonden in het naastgelegen entreepand. De pronkkamer is uniek voor Nederland omdat het de enige is die bewaard is gebleven afkomstig uit een burgerhuis. Het goudleer, de schouw, het haardvloertje, de betimmering in classicistische stijl, de alkoof en het plafond zijn allen origineel.
Alleen voor de rijken
Een pronkkamer was in de 17de-eeuw een woonkamer die alleen bij speciale gelegenheden gebruikt werd. Het vertrek was extra mooi ingericht en straalde welvaart uit. Men bewaarde hier hun mooiste bezittingen, zo kon het bezoek zien hoe rijk de bewoners waren. Naast wandtapijten wordt goudleer populair als ‘behang’. Goudleer is gemaakt van vellen aan elkaar genaaid kalfsleer met een zilverlaag. De vellen worden met gele vernis en bonte verfkleuren afgewerkt. De vernis maakt dat de het zilver goudkleurig wordt, vandaar de naam goudleer.
Suikergeld
De Dordtse goudleerkamer was oorspronkelijk gemaakt in opdracht van de familie Van der Werff. Zij hadden een drogisterij waar koloniale waren verkocht werden, welke werden verbouwd op plantages waar tot slaaf gemaakte mensen werkten. De vader was ook 'suikerbakker', iemand die ruwe suiker verwerkt tot producten voor de verkoop. In 1686 geven ze opdracht om de rijkversierde goudleerkamer in te. Veertien jaar later vertrekt zoon Pieter naar Suriname en koopt daar twee suikerplantages. Later komt er nog een derde plantage bij. Hierdoor maakt de goudleerkamer onderdeel uit van de beladen koloniale geschiedenis van de stad Dordrecht.
Intensieve restauratie
Tijdens de verhuizing is de gehele kamer gerestaureerd. De plafondstukken met schilderingen van Augustinus Terwesten (1649-1711) zijn in feite enorm grote schilderijen. Via de ramen werden de stukken met zorg overgebracht en in de nieuwe setting ingebouwd.
Meubelrestauratoren maakten een nieuwe raamwand, die in de afgelopen eeuwen was verdwenen. De panelen goudleer werden ontmanteld en gingen naar het restauratieatelier om schoongemaakt te worden. In de afgelopen eeuwen is een deel van het goudleer verloren gegaan. Dit is toen vervangen door 'facsimile', replica's van papier. Daarom zijn er ook stukken goudleer opnieuw gemaakt. De restauratoren hebben veel onderzoek gedaan naar hoe dit goudleer opnieuw te maken, iets wat nog maar weinig mensen kunnen. Vellen kalfsleer werden geperst in een speciaal gemaakte mal om het reliëf terug te brengen. Vanwege oxidatie werd het bladzilver vervangen door aluminium om vervolgens met bonte kleuren beschilderd te worden. Door de nieuwe stukken is nu goed te zien hoe rijk de uitstraling van de kamer moet zijn geweest 350 jaar geleden.
Naast de vernieuwde goudleerkamer is vanwege het 100-jarig bestaan van Huis Van Gijn is t/m 26 oktober de themapresentatie ‘Van de partij!’ nog te zien, waarbij bijzondere stukken uit de collectie feest- en verkleedkleding worden getoond in de historische interieurs.
Nieuwe Haven 29-30, Dordrecht