29 april jarig: William Randolph Hearst

“Je kunt een mens vernietigen met journalistiek.” In zijn concurrentiestrijd met Joseph Pullitzer verlaagd Hearst zich tot ‘Yellow Journalism’, ofwel riooljournalistiek. Met zijn gekleurde berichtgeving slaagt hij er onder andere in om het Amerikaanse volk op te zetten tegen Spanje, want in 1898 resulteert in de Spaans-Amerikaanse oorlog. William Randolph Hearst werd geboren op 29 april 1863.

William Randolph Hearst werd geboren op 29 april 1863 als de zoon van George Hearst, een rijke Amerikaans senator. In 1882 werd hij toegelaten tot de studie journalistiek op de prestigieuze Harvard Universiteit. Hier kwam hij onder andere in contact met Joseph Pulitzer, die later zijn grootste concurrent zou worden. Na drie jaar moest Hearst zijn studie vroegtijdig afbreken omdat hij van school werd gezet vanwege een studentengrap. Hij had namelijk een aantal van zijn professoren een persoonlijke en met zilver ingelegde po gestuurd, waarop aan de binnenkant hun eigen naam stond.

Omdat Hearst toch verder wilde in de journalistiek werd hij in 1887 hoofdredacteur van de ‘San Francisco Examiner’, een krant die zijn vader een aantal jaar daarvoor overgenomen had. Hearst gaf de krant het nieuwe motto ‘Koning van de dagbladen’ en hechtte vooral waarde aan verhalen over corruptie binnen de overheid en in de zakenwereld, waarvan ook regelmatig de bedrijven van zijn vader slachtoffer werden.

In 1895 nam hij, met financiële steun van zijn moeder, ook de ‘New York Morning Journal’ over. Hiermee werd hij een directe concurrent van Joseph Pulitzer, die de ‘New York World’ bezat. In de concurrentiestrijd verlaagde Hearst zich uiteindelijk tot het zogeheten ‘Yellow Journalism’, waarbij hij de onderzoeksjournalistiek steeds meer verruilde voor sensationele verhalen, grotendeels gebaseerd op roddels. Zo veroorzaakte zijn gekleurde berichtgeving omtrent de opstand in Cuba een negatieve Amerikaanse publieke opinie ten opzichte van Spanje, wat uiteindelijk een rol speelde in de uitbraak van de Spaans-Amerikaanse oorlog in 1898.

Aanvankelijk bleek deze bedrijfsstrategie zeer succesvol en breidde het imperium van Hearst zich al snel uit naar onder andere Chicago, Los Angeles en Boston. De beurskrach van 1929 en de daaropvolgende Grote Depressie bleken echter funest voor de nieuwswereld. Advertentie-inkomsten liepen zienderogen terug en in 1937 werd het conglomeraat onder overheidscontrole geplaatst. Hearst moest daarop afstand doen van zijn positie als directeur en oefende daarna weinig invloed meer uit. Hij overleed op 14 augustus 1951 aan de gevolgen van een hartaanval.

Meer weten

Meer lezen over: 

Personen: 

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!