3 Historische logo-veranderingen

Afgelopen week heeft Google zijn logo aangepast. Google heeft het logo een vriendelijkere en lichtere uitstraling gegeven. Hoewel bedrijven hun logo vaak veranderen om met de tijd mee te gaan, zijn er soms meer bijzondere redenen om een logo te veranderen. Een overzicht van drie opvallende veranderingen van bekende logo’s.

1. Shell: Een jakobsschelp als logo

De bekende jakobsschelp op het Shell-logo zoals wij die nu kennen werd voor het eerst ontwikkeld in 1904. Shell was op dat moment een Brits bedrijf dat naast olie ook in sierschelpen handelde; vandaar dat er voor een schelp als naam en als logo gekozen werd. De versie van het logo die toen gebruikt werd was zwart-wit. Pas in 1915, toen het Shellbedrijf in Californië voor het eerst tankstations ging bouwen, heeft Shell zijn de kleuren van het logo veranderd naar rood en geel.

Spaanse sentimenten

De reden achter deze verandering is opvallend. In die tijd was er sprake van sterke concurrentie met andere bedrijven die ook tankstations bouwden. Shell moest proberen op te vallen om de aandacht van de klanten te trekken. Omdat Californië en haar inwoners sterke Spaanse banden hadden, besloot Shell voor het nieuwe logo inspiratie te halen uit de Spaanse vlag en de kleuren rood en geel te gaan gebruiken. Zo hoopte Shell dat de inwoners van Californië zich meer aangetrokken zouden voelen tot Shell dan tot andere oliemaatschappijen.

2. Pepsi Cola: patriottische kleuren

De verandering van het Pepsi logo is een ander voorbeeld van hoe de verandering van een logo en politiek met elkaar verbonden kunnen zijn. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog besloot Pepsi de kleuren blauw en wit aan het van oorsprong rode logo toe te voegen. Dit was niet slechts een verandering van het design: er zat een diepere betekenis achter. Met de kleuren rood, blauw en wit liet het bedrijf een patriottistische kant zien en steunde op die manier de Amerikaanse troepen in de Tweede Wereldoorlog. Pepsi opende in die tijd zelfs een USO kantine waar familieleden van Amerikaanse soldaten berichten naar hun uitgezonden geliefden konden sturen.

3. NASA: Nostalgie boven design

Dat nostalgie naast nationalisme en patriottisme ook een belangrijke rol kan spelen bij de verandering van een logo toont de logoverandering van NASA in 1992. In 1972 veranderde NASA het ronde blauwe logo, ook wel de ‘Meatball’ genoemd, naar een strakkere, rode versie, ook wel de ‘Worm’ genoemd. Hoewel volgens deskundigen het design van de ‘Worm’ veel beter was, hadden de medewerkers van NASA een hekel aan het nieuwe logo.

'Deworm NASA and bring back the meatball'

NASA_Worm_logo.svg de NASA 'Worm' , Wikimedia Commons, Shisma

In die tijd ging het minder goed met het publieke imago van de NASA. De hang naar het oude logo - dat verbonden was met vroege successen zoals de maanlanding - was sterk. Uiteindelijk besloot directeur Daniel Goldin in 1992 tot blijdschap van de NASA medewerkers het oude logo terug te halen met de woorden: ‘the magic at NASA is back’. Zo werd nostalgie boven goed design verkozen.

Bronnen

history.nasa.gov <a href="http://history.nasa.gov/meatball.htm" target="_blank">’NASA 'Meatball’ Logo'</a>
www.shell.nl <a href="http://www.shell.nl/nld/aboutshell/shell-in-nederland/history.html" target="_blank">‘De geschiedenis van Shell’</a>
www.shell.com <a href="http://www.shell.com/global/aboutshell/who-we-are/our-history/history-of... target="_blank">‘The history of the Shell logo’</a>
www.theatlantic.com<a href="http://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2015/09/how-the-meatbal... target="_blank"> ‘How the ‘Meatball’ triumphed at NASA’</a>
www.nytimes.com <a href="http://www.nytimes.com/2015/09/01/science/space/79-for-an-out-of-date-bo... target="_blank">‘$79 for an Out-of-Date book About a Modern NASA Logo’</a>

PepsiCo (2005) ‘The Pepsi-Cola Story’

www.nrc.nl<a href="http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/01/kinderlijker-wat-lichter-en-een-ande... target="_blank"> ‘Kinderlijker, wat lichter, en een ander lettertype: Google heeft een nieuw logo’</a>

Afbeelding

WIkimedia Commons, www.empresas-polar.nl, <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:PEPSI.LOGO.jpeg" target="_blank">'Logo Pepsi'</a>

Wikimedia Commons, <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NASA_logo.svg" target="_blank">National Aeronautics and Space Administration, 'The NASA insignia'</a>

Rubrieken: 

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!