Crossfield in de cockpit van de Douglas D-558-II Skyrocket

Crossfield vliegt twee keer de snelheid van het geluid

North Edwards 1953 - Piloot Scott Crossfield neemt plaats achter de stuurknuppel van de Douglas Skyrocket. De testvlucht verloopt zo succesvol dat het toestel ruim 25 procent sneller gaat dan de snelheid waar het eigenlijk voor is ontworpen. Met een vliegsnelheid van 2.078 kilometer per uur werd Crossfield op 20 november 1953 de eerste piloot ooit die Mach 2 behaalde.

Crossfield's pilotenopleiding

Albert Scott Crossfield werd geboren op 2 oktober 1921 te Berkeley, California. Op 19-jarige leeftijd begon hij aan een studie bouwkunde in Washington, die hij drie jaar later afrondde. Uiteindelijk kwam Crossfield terecht bij de Amerikaanse marine, waar hij tijdens de Tweede Wereldoorlog dienst deed als vlieginstructeur en gevechtspiloot. Na de oorlog keerde hij weer terug naar de schoolbanken en in 1950 behaalde hij eenacademische graad in de luchtvaarttechniek.

Sneller dan het geluid

Nog datzelfde jaar werd Crossfield uitgenodigd om testpiloot te worden in het NASA High-Speed Flight Station in California. In een periode van een paar jaar vloog hij vervolgens tientallen testvluchten met onder andere de X-1, XF-92 en de X-4. Op 20 november 1953 mocht Crossfield plaats nemen achter de stuurknuppel van de Douglas D-558-I Skyrocket. De testvlucht met het toepasselijk genaamde toestel verliep zo succesvol dat Crossfield een maximum snelheid van 2.078 kilometer per uur behaalde. Hij werd hiermee de eerste piloot ooit die twee keer sneller vloog dan de snelheid van het geluid.


Het beste van IsGeschiedenis in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Helemaal niks missen? Volg ons op Facebook!


Nieuwe vliegtuigen testen

Vanaf 1955 werd Crossfield betrokken bij het ontwerpen en testen van het raket aangedreven X-15 toestel. Tijdens zijn ruim dertig testvluchten met het vliegtuig was hij genoodzaakt meerdere crashlandingen uit te voeren, waaronder één als gevolg van een ontplofte motor, maar Crossfield raakte nooit ernstig gewond. Ook na zijn pensioen in 1993 bleef de 72-jarige piloot nog regelmatig het luchtruim opzoeken. Op 19 april 2006 werd dit hem fataal, toen Crossfield tijdens een vlucht met zijn Cessna vliegtuig in een zware onweersbui terechtkwam en verongelukte.

Ook interessant: 

Rubrieken: 

Landen: 

Personen: 

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt