Thierry Sabine, oorspronkelijke organisator van de rally, in de haven van Algiers, 4 januari 1986

De geschiedenis van de Dakar Rally

Op 5 januari 2024 begint de 46e editie van de Dakar Rally. In Saoedi-Arabië zullen de deelnemers de legendarische rally rijden, tot in het Argentijnse Buenos Aires. De eerste editie van de rally werd in 1979 ontwikkeld door de Franse coureur Thierry Sabine. Hij verdwaalde twee jaar eerder in de Libische woestijn en wilde andere coureurs ook de kans geven om met hun wagens het zand te trotseren. Zo ontstond de Dakar Rally.


Het ontstaan van de Dakar Rally


Toen Sabine in 1977 deelnam aan de Abidjan-Nice Rally, raakte hij met zijn motor verdwaald in de Libische woestijn. Eenmaal gered uit het zand, keerde hij terug naar Frankrijk. Daar nam hij zijn fascinatie voor het racen door de zandduinen met zich mee. De Fransman was vastberaden om meer enthousiastelingen te vinden en een eigen project op te zetten. Starten in Europa, om via Algerije in Agadez te finishen. Een idee dat op 26 december 1978 het concept van Sabine echt vorm kreeg. 182 voertuigen verzamelden zich op de Place du Trocadéro in Parijs. Een groot succes, dat het jaar erna als officieel evenement werd erkend.


Nederlanders in Dakar


In 1981 namen de eerste Nederlanders deel aan de woestijnrally. Chauffeur Toine van der Vliet, navigator Henk Thijssen en mecanicien Martin Ketelaars besloten deel te nemen met een vrachtwagen. De truck had een standaard uitvoering, met enkel aanpassingen naar de vereisten van de rally zelf. Hoog eindigden de heren hierdoor niet, maar het ging ze voornamelijk om de uitdaging en deelname op zich. Tevens vormde deze editie een trekpleister voor een nog veel groter publiek, gezien de rally ter oren was gekomen bij veel avonturiers.


Overlijden Thierry Sabine


Een woestijnrally komt vanzelfsprekend niet zonder gevaren. Deelnemers verdwaalden soms of raakten vermist. Tijdens de eerste editie in 1979 overleden er 66 mensen, al bestond het merendeel hiervan uit toeschouwers en volgers. Maar ondanks de gevaren van de rally zelf, bleek in 1986 dat ongeluk soms uit onverwachte hoek kan komen. Oprichter Thierry Sabine overleed deze editie in een helikoptercrash. Zijn as werd in de woestijn uitgestrooid, waarna de rally gewoon weer door ging.


Aanpassingen in de route


De jaren erna varieerden de routes veel. Zo werd er in ’88 vanuit Versailles gestart en doorkruisten de coureurs in 1992 het complete Afrikaanse continent. In ’95 vond de start van de rally voor het eerst niet meer plaats in Frankrijk, maar in het Spaanse Grenada. In het jaar 2000 eindigde de rally bij de voet van de piramides van Gizeh, om het nieuwe millennium te vieren. Hierna heeft Lissabon nog even als start gediend, waarna de rally zich naar Zuid-Amerika heeft begeven. Vanaf 2009 werd de gebruikelijke route namelijk te gevaarlijk door terroristische dreiging in Afrika.   

Bronnen:

dakar.com Dakar

NRC.nl Dakar

Afbeeldingen:

commons.wikimedia.org Dakar

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Jan van Schaffelaar

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Geschiedenis Magazine 4

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 30 mei. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen.