geschiedenis webshops

De geschiedenis van online winkelen

Tegenwoordig lijkt het zo normaal: even een pizza of een paar schoenen via het internet bestellen. Een wereld zonder webwinkels is nog maar moeilijk voor te stellen. Toch is het nog helemaal niet zo lang geleden dat de grote verschuiving naar de online wereld plaatsvond. Nederlands grootste webwinkel Bol.com werd pas in 1999 opgericht, en Google bestaat pas sinds 2002 in onze taal. Het moge duidelijk zijn dat online winkelen in deze jaren groot is geworden. Hoewel je misschien verwacht dat de geschiedenis van het online winkelen ook rond deze periode begint, gaat die terug tot het jaar 1979. We leggen je graag uit hoe het online landschap zoals we dat nu kennen is ontstaan.

 

Telefoonlijnen

Het is 1979 wanneer Michael Aldrich, een Britse uitvinder en ondernemer, het eerste online shopping systeem ontwikkelt. Het systeem maakt gebruik van een techniek waardoor voor het eerst online transacties kunnen plaatsvinden, zowel tussen consumenten en bedrijven als tussen bedrijven onderling. In 1981 wordt daar gebruik van gemaakt door de Engelse reisorganisator Thomson Holidays. Door middel van telefoonlijnen zet de reisorganisator een datanetwerk op voor lokale reiswinkels. Gebruikers konden online reizen boeken en betalen door via een modem te bellen naar Thomson. Een jaar later volgt France Telecom met 'Minitel', een online service waarmee eenvoudig treinreizen konden worden gereserveerd. Opnieuw speelde de telefoonverbinding een belangrijke rol. Het project zou uitgroeien tot 's werelds meest succesvolle online service vóór de ontwikkeling van het internet.

De komst van het World Wide Web

In 1991 kwam de Brit Tim Berners-Lee met een uitvinding die ons leven ingrijpend zou veranderen: het World Wide Web. Niet alleen werd het mogelijk om bestanden te versturen, maar ook informatie opslaan en uitwisselen werd eenvoudiger dan ooit tevoren. Voor webwinkelsystemen was 1994 een belangrijk jaar, omdat in dat jaar het SSL-protocol werd ontwikkeld. Online shoppen werd daardoor een stuk veiliger en dat zorgde voor de opkomst van veel nieuwe initiatieven. Voor het eerst kon online een pizza besteld worden, gingen banken online systemen opzetten en gingen retailers serieus aan de slag met het ontwikkelen van webwinkels.

Ontwikkeling online winkelen

Vanaf 1995 gaat het steeds sneller met de ontwikkeling van webwinkels. Onder andere Amazon en eBay worden opgericht, maar ook dichter bij huis worden projecten gestart. Zo begint postorderbedrijf Wehkamp een website waarop restgoederen geveild worden en digitaliseert het bedrijf haar papieren catalogus. Het grote publiek blijft in die tijd gewoon producten in de winkel kopen, maar Wehkamp leert wel veel van het pionieren. Niet voor niets is het bedrijf heden ten dage nog steeds een belangrijke speler. Het aantal mensen dat online producten bestelt neemt pas echt een hoge vlucht als in 1998 Google wordt opgericht (althans, de Engelstalige versie). Het aantal webwinkels groeit gestaag, evenals het aantal afnemers.

Het afgelopen decennium

In de voorbije jaren zijn er een aantal ontwikkelingen geweest die van grote invloed waren (en zijn) op webwinkeliers. Zo kunnen consumenten aan het Thuiswinkel Waarborg eenvoudig zien of ze te maken hebben met een veilige webwinkel. Ook kunnen ze via een vergelijkingswebsite als Kieskeurig.nl hun producten vergelijken en via Kortingbox.nl op zoek gaan naar kortingscodes. Andere belangrijke ontwikkelingen zijn de opkomst van sociale media en de aanhoudende significantie van Google. Ook de ontwikkeling van veilige betaalsystemen als iDeal en PayPal heeft bijgedragen aan het succes van online winkelen. Hoe de toekomst van het online winkelen eruit ziet weet niemand, maar dat de geschiedenis nog maar net is begonnen lijkt een gegeven.

Meer weten

Meer lezen over: 

En mis nooit meer de mooiste historische verhalen!

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!

Neem nu een abonnement en krijg drie schitterende cadeau's!