De laatste Kever

Mexico 2003 - Het einde van een tijdperk. Op 30 juli 2003 rolde in Mexico de laatste Volkswagen Kever van de assemblagelijn. Met zijn ronde vormen en zijn kenmerkende motorgeluid is de Kever voor veel mensen een 'auto met karakter'. En met ruim 21 miljoen verkochte exemplaren in 73 jaar is de auto met recht een 'volkswagen' te noemen.

Over de oorsprong van de Kever is enig debat. Formeel is de auto het geesteskind van Ferdinand Porsche. In de jaren '30 kreeg Porsche de opdracht van Adolf Hitler om een betaalbare 'volksauto' te ontwerpen. Hitler had de Duitsers immers autobahnen en een eigen auto beloofd. Porsche werkte samen met Béla Barényi en Erwin Komenda. Porsche zou volgens sommigen voor zijn ontwerp hebben teruggegrepen op een eerder ontwerp van de Hongaar Joseph Ganz. Maar omdat Ganz een jood was werd dat niet officieel erkend. Hoewel er foto's van Ganz zijn in een op een Kever lijkende cabriolet, is de feitelijke gang van zaken moeilijk te reconstrueren.

Erwin Komenda

Het uiteindelijke ontwerp van de carrosserie kwam van Erwin Komenda. Hoe het ook zij, de Kever, toen nog gewoon typ 1 genoemd, kwam er. Maar door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam massaproductie nog niet op gang. Na de Tweede Wereldoorlog begon men in Wolfsburg, de 'Volkswagen stad', onder Engels bewind, weer voorzichtig met het bouwen van de volksauto. Eerst voor het Engelse leger, toen voor vitale bedrijven zoals nutsbedrijven, en vervolgens voor de Duitse markt. Daarna volgde de export.

Volkswagen Kever in Nederland

Nederland was in 1947 één van de eerste landen die kennis maakte met de Kever. Al in 1955 werd het aantal van één miljoen auto's bereikt. De karakteristieke Volkswagen werd pas vanaf 1967 ook door Volkswagen zelf Kever genoemd, nadat de auto die naam in de volksmond al had gekregen. Door de jaren heen werden er geregeld veranderingen en verbeteringen aan de auto doorgevoerd, Daardoor bleef de auto qua veiligheid en prestaties lang 'up to date'. In 1972 nam de Kever de titel 'meest geproduceerde auto' over van de Amerikaanse T-Ford (15 miljoen exemplaren). Maar aan alles komt een eind, ook aan de Kever. In 1978 werd de productie in Duitsland gestopt ten gunste van zijn opvolger: de Volkswagen Golf.

De Golf zou de productiecijfers van de Kever nog gaan overtreffen. Maar buiten Europa bleef de productie doorgaan. Tot op 30 juli 2003 in Puebla, Mexico, de allerlaatste van de band rolde. De laatste serie 'Última Edición', werd in een beperkte oplage van 3000 stuks geproduceerd en was alleen bedoeld voor de Mexicaanse markt.

Landen: 

Tijdperken: 

Lees het augustusnummer van Geschiedenis Magazine

Lees hier wat je kunt verwachten van het komende nummer van Geschiedenis Magazine!

Alles over de Atjeh-oorlog? Lees Geschiedenis Magazine

Lees er het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.

Lees Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. Het is gratis!

Lees Geschiedenis Magazine

Lees er het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.

Meteen op de hoogte van de nieuwste historische verhalen!