De lift naar het overspel
Zeker negen Braziliaanse bouwvakkers zijn dinsdag in de stad Salvador, in het noordoosten van Brazilië, omgekomen bij een ongeluk in een lift. Het gevecht met de zwaartekracht kent een lange geschiedenis. De voorloper van de lift werd onder andere gebruikt voor het bouwen van piramides en ook Lodewijk XV gebruikte een lift om zijn maîtresse te bezoeken.
In het Oude Egypte gebruikten bouwvakkers een hefwerktuig waarmee de gigantische blokken steen konden worden versjouwd om de piramides te kunnen bouwen. Dit kan gezien worden als een verre, verre voorloper van de moderne lift. De eerste geschreven bron over een lift vinden we terug in het werk van de Romeinse architect Vitruvius. Hij schreef dat Archimedes al in het jaar 236 voor christus een lift bouwde. Het was een hefwerktuig met touwen en katrollen. Meestal waren de liften een soort platform aan een stevig touw, bediend door man- of dierkracht. Zo konden bijvoorbeeld de gladiatoren en wilde dieren omhoog gehesen worden in de arena van het Colosseum. Keizer Nero had zo’n lift zelfs in zijn huis.
Lift van Versailles en het Winterpaleis
Maar in de renaissance werd de lift gemoderniseerd: er werd voortaan gebruik gemaakt van een ‘tegenwicht’, waardoor mens en dier niet meer nodig waren voor de stuwende kracht van het ophijsen van het plateau. Koning Lodewijk XV liet in zijn paleis dit handige attribuut inbouwen. Versailles bezat een heuse persoonslift. Dit was uitermate handig voor de koning, want met de lift was hij in staat zijn maîtresse, madame de Pompadour, te bezoeken die een verdieping hoger woonde. Ook in Rusland was er vraag naar een lift voor in het Winterpaleis. In 1795 was het de uitvinder Ivan Kulibin die de lift verder wist te moderniseren door het schroefmechanisme toe te passen.
Industriële Revolutie
Tijdens de industriële revolutie kwam de modernisering in de lift. Door middel van waterdruk en stoom werden er steeds meer handige manieren uitgevonden om mensen omhoog en omlaag te takelen met een elektrisch apparaat. De Amerikaan Henry Waterman vond de moderne lift uit in 1850. Hij gebruikte het als transportmiddel voor vaten en bloem. Drie jaar later, in 1853, werd er voortgebouwd op de moderne lift door Elisha Otis. Hij vond de veiligheidslift uit. Het was een cabine die niet zou neerstorten in het geval van een breuk in de kabel waar het bakje aan hing, wat daarvoor nog veelvuldig voorkwam. Het ontwerp van Otis' veiligheidslift is praktisch gelijk aan het type lift dat we vandaag de dag nog gebruiken. Maar ook nu zijn ongelukken dus niet uitgesloten.