Geschiedenis van het wiel
Het wiel is voor de mensheid van enorm groot belang geweest. Niet alleen voor transport in de middeleeuwen, maar ook voor de latere industrie. Denk maar aan het tandwiel of een watermolen. Deze zouden anders niet mogelijk zijn geweest. In het Oude Egypte bouwden ze enorme piramides, zonder 'het wiel'. Stel je eens de mogelijkheden voor als zij toen al wel de beschikking hierover zouden hebben.
Velen denken dat het wiel oorspronkelijk is bedacht om goederen te transporteren. Het eerste voorwerp dat leek op het wiel zoals we dat hedendaags kennen, was bedoeld voor het pottenbakken. In deze tijd, rond 3500 v. Chr, werd deze ronde schijf al verbonden met een wielas voor de aandrijving. In de duizend jaren daarna kwamen er ijzeren strips om de schijf heen als bescherming. Rond 2600 v. Chr. werden de lompe en massieve schijven vervangen door lichtere, bijvoorbeeld gemaakt van hout.
Rond 1600 v. Chr. werden de eerste wielen met spaken gemaakt in Egypte. Deze spaken deelden het wiel als het ware in vieren en waren steviger dan de voorgangers. 200 jaar later werd dit model overgenomen in Europa.
Wielen in de Oudheid
800 v. Chr. werd het wiel geoptimaliseerd. Dit met name in de wendbaarheid. Voor het eerst kwam er een wendbare vooras. Sturen werd hierdoor mogelijk. Het wiel had ook een zeer positief effect op de landbouw. Transport en het gebruik van ploegapparaten werd vereenvoudigd door deze op wielen te plaatsen. Voortgetrokken door een paard werd een handeling enorm verlicht voor de arbeider en kon er veel meer werk worden verricht in een kortere tijd. Pas slechts 300 jaar geleden werden de eerste wielen gemaakt uit een combinatie van hout en staal. Hierdoor werd het wiel vele malen steviger, sneller en in staat om zware gewichten te kunnen verdragen. Zo werden er grote kanonnen op een as met twee wielen geplaatst voor mobiliteit. Dit werd een van de meest populaire wapentuigen die in veldgevechten zijn gebruikt.
Vol rubberen band
Rond het jaartal 1800 kwamen de eerste vol rubberen banden in beeld. Deze waren goedkoper en gingen over het algemeen langer mee omdat ze eenvoudig te repareren waren. Deze worden tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt. Bijvoorbeeld bij heftrucks kun je nog steeds vol rubberen banden vinden. Dit heeft vooral te maken met de hoge weerstand tegen lekrijden van de band en de hogere belastbaarheid die het met zich meebrengt. 50 jaar later werd door Robert W. Thomson de luchtband uitgevonden. Thomson was slechts 23 toen hij zijn patent indiende voor deze uitvinding. De dagen van oncomfortabel reizen waren voorbij. Door middel van het lucht in de banden werden veel hobbels in de weg geabsorbeerd. Enkele jaren later kwam er ook een systeem waarmee de band los vervangen kon worden. Voorheen kon dit alleen met velg en al.
Banden in de moderne tijd
Voor het treinverkeer betekende de ontwikkeling van het wiel enorme veel nieuwe mogelijkheden om de treinen sneller en duurzamer te maken. Snelheden van wel 80 km/h konden worden bereiken bereikt door de komst van stevigere wielen. Ook de ontwikkeling van auto's werd bevorderd door de steeds betere wielen en systemen die erbij werden bedacht. De eerste wielen waren vrij lang en smal. Later werden deze platter en breder. De eerste praktische auto op luchtbanden was de l'Eclair van de gebroeders Michelin in het jaar 1895. Deze banden waren de eerste echt betrouwbare banden voor auto's. Paar jaar later, in de 20ste eeuw maakte men gebruik van profielen in de banden. Dit was voornamelijk voor de grip op de weg en de afvoer van water.
Behalve de vorm van de band werden er ook veel profielsoorten ontwikkeld. Vele auto's vroegen nu eenmaal een ander soort band. Voor de consumenten is een mooi voorbeeld de zomer- en winterband. In de toekomst zal de band geperfectioneerd worden. Zo is Michelin al bezig met banden waar schokdempers in zijn aangebracht.
Michelin banden, ©Tirendo.nl