Geschiedenis van ’s werelds oudste modetijdschrift

Het oudste modetijdschrift ter wereld, Harper’s Bazaar, krijgt vanaf dit jaar een Nederlandse editie. Het tijdschrift werd al in de negentiende eeuw opgericht en viert over een aantal jaar haar 150-jarige bestaan.

Oprichting Harper’s Bazaar

De eerste hoofdredactrice van Harper’s Bazaar was Mary Louise Booth (19 april 1831-  5 maart 1889). Zij was door de uitgeverij Harper en Brothers gevraagd de leiding te nemen over dit wekelijkse tijdschrift. De eerste editie van Harper’s Bazaar verscheen in Amerika op 2 november 1867 en werd toen nog gespeld als Harper’s Bazar. Pas in 1930 werd het gespeld als Bazaar.  

Destijds bevatte het tijdschrift niet alleen mode advies, maar ook tips voor het interieur, kunst en zelfs korte verhalen. Onder leiding van Booth steeg de oplage tijdens het eerste decennium van het tijdschrift naar 80.000. Booth bleef hoofdredactrice tot haar dood in 1889.

Harper's Bazaar 1878 Harper's Bazaar 1878

 

Maandelijks tijdschrift

In 1901 werd besloten om Harper’s Bazaar nog maar maandelijks uit te geven. In deze periode ging het tijdschrift veel aandacht geven aan zogeheten socialites, personen die zich vertonen op hippe feesten, of deze zelf organiseren, zoals de familie Astor.

In 1936 kreeg moderedacteur Diana Vreeland een rubriek in het tijdschrift genaamd ‘Why dont you..’. Deze rubriek werd legendarisch en bleef bestaan tot 1962. Hierin gaf Vreeland adviezen zoals: ‘Het blonde haar van je kinderen moet je wassen met oude champagne, net zoals de Fransen dat doen’. Haar advies was onconventioneel en grappig, waardoor ze haast een karikatuur werd. Haar adviezen zijn inmiddels gebundeld in een boek.

Springplank voor kunstenaars

Veel bekende schrijvers, kunstenaars en fotografen zijn hun carrière begonnen bij Harper’s Bazaar.  De eerste grote kunstenaar die voor het tijdschrift werkte was de Franse artiest Romain de Tirtoff, beter bekend onder zijn pseudoniem Erté. Op de cover van het januarinummer van 1915 prijkt zijn eerste illustratie.

De naoorlogse periode wordt ook wel ‘het gouden tijdperk’ van tijdschrift ontwerp genoemd. In deze periode werd veel aandacht besteed aan grafisch design, wat tussen 1938 en 1958 bij Harper’s Bazaar onder leiding stond van de Russische fotograaf en ontwerper Alexey Cheslavovich Brodovitch. Hij ging samenwerken met veel bekende namen, zoals Andy Warhol, die in de jaren ’50 illustraties voor het tijdschrift maakte. Eén van de eerste fotografen die zijn carrière hier begon was Richard Avedon. Vanaf 1945 verschenen zijn foto’s in Harper’s Bazaar en de samenwerking duurde tot 1965.

Harper’s Bazaar tegenwoordig

Tegenwoordig wordt het tijdschrift uitgegeven door uitgeverij Hearst en ligt Harper’s Bazaar in dertig landen in de winkel. Nederland mag zich eind dit jaar het 31e land noemen waar het tijdschrift verschijnt. De oplage in de VS ligt net boven de 700.000 exemplaren. Hoewel de Nederlandse kiosken behoorlijk vol liggen met modetijdschriften is er ongetwijfeld nog plek voor dit iconische blad.  

<h3>Bronnen:</h3>
<p> </p>
<p> </p>
<p>-    Brittannica.com, <a title="Harper's Bazaar" href="http://www.britannica.com/EBchecked/topic/255765/Harpers-Bazaar" target="_blank">Harper’s Bazaar </a></p>
<p> </p>
<p>-     Harpersbazaar.com,<a title="Bazaar through the years, covers " href="http://www.harpersbazaar.com/fashion/fashion-photography/bazaar-140-look... target="_blank"> Bazaar through the years  </a></p>

Meer weten

En mis nooit meer de mooiste historische verhalen!

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!