Nederlands-Indië in het museum & boekrecensie De Beeldenstorm

Hereditas Nexus publiceert maandelijks een aantal uitgebreide recensies op IsGeschiedenis van historische boeken, tentoonstellingen en interessante ontwikkelingen in de erfgoedwereld. Nu online: een recensie over het boek De Beeldenstorm en een tocht langs verschillende tentoonstellingen over Nederlands-Indië.

Nederlands-Indië in de Nederlandse musea

Nu met de recente ‘Week van de koloniale geschiedenis’ de voormalige kolonie weer volop in de schijnwerpers stond, is het wel aardig om eens een rondje langs de velden te maken om te zien wat er van Nederlands-Indië tegenwoordig nog te zien is in de Nederlandse musea. Natuurlijk hebben volkenkundige museums zoals het Tropenmuseum en Museum Volkenkunde in Leiden de nodige aandacht voor Indonesië, en voor de meer recentere geschiedenis is er naast het Nationaal Militair Museum natuurlijk Bronbeek. Lees verder

Boekrecensie: De Beeldenstorm

Deze eerdere beeldenstorm in Münster en ook die in Wittenberg komen in de geschiedenisboeken zelden aan bod. Over het algemeen wordt gesproken over de Beeldenstorm van 1566. Voor een goed begrip van deze Beeldenstorm, is het echter belangrijk zijn oorsprong ook te weten. In  De Beeldenstorm. Van oproer tot opstand in de Nederlanden, 1566 schetst Jan B. Kuipers het brede verhaal van deze Beeldenstorm als maatschappelijk verschijnsel en heeft hij ook aandacht voor de aanloop er naartoe. Lees verder

Over Hereditas Nexus

Hereditas-Nexus-470x365Hereditas Nexus is opgericht als opvolger van Acta Historica. Het doel is na het stopzetten van dit platform toch een baken te blijven vormen voor zowel historici, erfgoedprofessionals, als cultuurliefhebbers in bredere zin. Door middel van het publiceren van onder andere besprekingen van historische boeken uit binnen- en buitenland, van historische tentoonstellingen en van blogs uit de erfgoedwereld wil Hereditas Nexus een eigen licht werpen op de nieuwste ontwikkelingen in de historische wereld en erfgoedsector. Ook hopen zij daarbij een aanzet te geven tot nieuw historisch onderzoek en een verbeterde publieksgerichtheid van musea en erfgoedcentra.

200 jaar redders op zee - jubileum KNRM

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 3 oktober 23:59 u. een abonnement.

Covers OA