Geen afbeelding beschikbaar

Ontstaan van Chanel No. 5

De Amerikaanse acteur Brad Pitt wordt het nieuwe gezicht van het wereldberoemde parfum No. 5 van modehuis Chanel, zo meldden Britse kranten vandaag. Het zou de eerste keer zijn dat een man de vrouwengeur gaat aanprijzen. Eerder deden onder andere actrices Audrey Tautou en Nicole Kidman dit. No. 5 werd op 5 mei 1921 geïntroduceerd door Coco Chanel in haar zaak in Parijs.

In 1921 had Chanel al  naam gemaakt met haar kleding. Ze verkocht hoeden, mantelpakjes en comfortabele jurken. Ook maakte ze de broek een geaccepteerd kledingstuk voor vrouwen. Ze was ervan overtuigd dat een vrouw er niet als een ‘opgedirkte taart’ uit moest zien, maar elegant moest zijn. Met deze opvatting creëerde ze haar kleding en later ook haar parfum, omdat ze zich irriteerde aan het beschikbare aanbod. “Een vrouw moet ruiken als een vrouw, niet als een roos”, zo omschreef ze aan parfumeur Ernest Beaux hoe het Chanel parfum moest ruiken.

Beaux maakte hierop twee lijnen parfums, de eerste genummerd van 1 tot en met 5, de tweede van 20 tot en met 24. Chanel koos zonder aarzelen voor Nummer 5. Omdat dit haar geluksgetal was, noemde ze het parfum ook maar meteen zo.

No. 5 is nog steeds het meest verkochte parfum ter wereld. Elke dertig seconden gaat er ergens ter wereld een fles over de toonbank. Een beroemde fan van het parfum was Marilyn Monroe, die op de vraag van een journalist wat ze in bed droeg antwoordde: “A drop of No. 5, and nothing else”.

Rubrieken: 

Landen: 

Personen: 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Nu in de winkel

Het nieuwe nummer is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt