Geen afbeelding beschikbaar

Paris Air Show: ruim 100 jaar de nieuwste vliegtuigen

Van 17 tot 23 juni vindt in Parijs de 50e Air Show plaats. Al sinds 1909 is Parijs om het jaar het decor van de grootste luchtvaartexpositie ter wereld. Het evenement is vooral bedoeld om vliegtuigen te verkopen, maar er zijn ook een aantal bijzondere gebeurtenissen geweest tijdens voorgaande edities van de show.


De gebroeders Wright maakten in 1903 als eerste een succesvolle,  gemotoriseerde vlucht. De ontwikkeling van de luchtvaart raakte daarna in een stroomversnelling. In 1909 vond de jaarlijkse autosalon in het Grand Palais in Parijs plaats. De tentoonstelling kende voor het eerst ook een gedeelte waar de nieuwste uitvindingen uit de luchtvaart getoond werden. De show duurde van 25 september tot 17 oktober en trok maar liefst 100.000 bezoekers. De grote interesse in het evenement zorgde ervoor dat er voor de Eerste Wereldoorlog nog vier shows plaatsvonden.


Charles Lindbergh


Na de oorlog hervatte de organisatie van de Franse luchtvaartindustrie (GIFAS) de show. Een Amerikaanse hoteleigenaar loofde een prijs uit voor de eerste persoon die zonder te stoppen de Atlantische Oceaan over kon vliegen. De Amerikaan Charles Lindbergh deed ook een poging. Hij vertrok op 20 mei 1927 vanuit New York en kwam 33,5 uur later aan op het Parijse vliegveld Le Bourget. Ongeveer 100.000 mensen verwelkomden de luchtvaartpionier. Lindbergh landde namelijk tijdens de Air Show van dat jaar wat de aandacht voor het inmiddels tweejaarlijkse evenement nog verder vergrootte.


Vliegtuigdemonstraties sinds 1946


Bij de 17e editie van de show in 1946 maakt de organisatie voor het eerst gebruik van een vliegveld. Naast de reguliere exposities in het Grand Palais werden op de luchthaven Orly, net buiten de stad, voor het eerst demonstraties gegeven met nieuwe vliegtuigen. Vanaf dat moment verschoof het accent van de tentoonstelling naar een meer zakelijk evenement waar luchtvaartmaatschappijen nieuwe vliegtuigen konden bekijken en kopen. In 1953 verhuisde de show naar de luchthaven Le Bourget, waar Lindbergh in 1927 was geland.


Leestips-boek



Geillustreerde encyclopedie van de luchtvaart 1849-1939 Geillustreerde encyclopedie van de luchtvaart 1849-1939


€ 7.99



 



 


Ongelukken en bijzondere vliegtuigen


De Sovjet-Unie nam in 1957 voor het eerst deel aan de show. Datzelfde jaar was ook vliegtuigfabrikant Boeing voor het eerst aanwezig en introduceerde de B-47 bommenwerper. Het evenement groeide steeds meer uit tot een prestige strijd tussen de verschillende landen en bedrijven. Vooral in de jaren ’60 en ’70 gingen de Verenigde Staten en Sovjet-Unie zo ver dat er enkele crashes waren. In 1969 werd door een Brits-Franse samenwerking de supersonische Concorde gepresenteerd. Het vliegtuig kon door de geluidsbarrière heenbreken en in slechts 3,5 uur van Londen naar New York vliegen. De Sovjet-Unie kwam in 1971 met een concurrent op de proppen, de Tupolev Tu-144. Tijdens de eerste demonstratie twee jaar later zagen 250.000 toeschouwers hoe het vliegtuig in de lucht explodeerde en in tweeën brak, waarbij vijftien mensen om het leven kwamen.


Strijd tussen Boeing en Airbus


Na het einde van de Koude Oorlog in 1989 stond tijdens de Air Show vooral de concurrentie tussen het Amerikaanse Boeing en het Europese Airbus centraal. Beide bedrijven presenteerden hun nieuwe modellen steevast in Parijs. Zo werd het grootste vliegtuig ter wereld, de Airbus A380, in 2005 voor het eerst aan het grote publiek getoond. De Paris Air Show bestond in 2009 100 jaar en kent dit jaar de 50e editie.

Bronnen

-          Aerospace Technology, The Paris Air Show (21-6-2013)

-          Biography, Charles Lindbergh (21-6-2013)

-          CNN, 10 unforgettable moments from (…) (21-6-2013)

-          Flight Global, The First Paris Aeronautical (…) (21-6-2013)

-          Parisarishow.eu, Earlier Years (21-6-2013)

-          Paris Air Show, Show History (21-6-2013)

 

Afbeeldingen

-          Wikimedia Commons, Salon de locomotion aerienne (21-6-2013)

-          Wikimedia Commons, Tupolov Tu-144 (21-6-2013)

-          Wikimedia Commons, Airbus A380 (21-6-2013)

-          Wikimedia Commons, Lindbergh St.Louis (21-6-2013)

 

Leestips-boeken

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

Geillustreerde encyclopedie van de luchtvaart 1849-1939
Geillustreerde encyclopedie van de luchtvaart 1849-1939

€ 7.99

 

 

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

Geillustreerde Encyclopedie van de Luchtvaart 1940-1945
Geillustreerde Encyclopedie van de Luchtvaart 1940-1945

€ 7.99

 

 

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

/*-->*/

Geillustreerde Encyclopedie van de luchtvaart 1945-2005
Geillustreerde Encyclopedie van de luchtvaart 1945-2005

€ 7.99

 

Landen: 

Onderwerpen: 

Olympias, moeder van Alexander de Grote

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Jan van Schaffelaar

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.