AutoRAI gaat voor het eerst in de geschiedenis niet door
Gisteren werd bekend gemaakt dat de AutoRAI, de vakbeurs over auto’s die eens in de twee jaar wordt gehouden, niet doorgaat. De economische crisis zorgt ervoor dat er te weinig deelnemers aan de beurs zijn. De AutoRAI bestaat al sinds 1895 en het is voor het eerst dat de beurs wordt afgeblazen.
In 1895 ontstond de beurs, toen de Vereniging 'De Rijwiel Industrie' (RI) de eerste Rijwieltentoonstelling met vooral fietsen hield. De auto-industrie werd steeds belangrijker en in 1900 werden er ook auto’s tentoongesteld. Zo ontstond de Vereniging Rijwiel & Automobiel Industrie (RAI). De beurs werd vanaf het ontstaan van de RAI elke twee jaar gehouden. Tot in 1960 gebeurde dit in alle even jaren, in 1961 verhuisde de RAI naar de huidige plek. Toen werd ervoor gekozen om de beurs in alle oneven jaren plaats te laten vinden.
De AutoRAI was van oudsher de plek waar alle bekende en onbekende automerken hun nieuwste modellen presenteerden. De AuoRAI heeft door de jaren verschillende primeurs van nieuwe modellen gehad, bijvoorbeeld . Vroeger zaten hier ook Nederlandse automerken tussen, die inmiddels niet meer bestaan, zoals Gatso, Eysink en in 1958 werd op de RAI de eerste DAF gepresenteerd. De beurs was altijd populair en trok honderdduizenden bezoekers.
Al in de voorgaande twee edities kozen veel grote automerken ervoor om niet deel te nemen aan de AutoRAI, omdat het presenteren van de nieuwe modellen te duur zou zijn. Ook liepen de bezoekersaantallen de laatste twee edities terug. Nu trekken zoveel automerken zich terug dat de organisatie besloten heeft om de beurs niet door te laten gaan. Betrokkenen stellen dat de presentatie voor automerken op dergelijke beurzen niet meer zo belangrijk is, omdat alle nieuwe modellen via het internet al te bekijken zijn.