![In 1941, American photographer Philippe Halsman met the surrealist artist Salvador Dalí in New York City and they began to collaborate in the late 1940s. The 1948 work Dali Atomicus explores the idea of suspension, depicting three cats flying, water thrown from a bucket, an easel, a footstool and Salvador Dalí all seemingly suspended in mid-air. The title of the photograph is a reference to Dalí's work Leda Atomica (at that which can be seen in the right of the photograph behind the two cats.) Halsman reported that it took 28 attempts to be satisfied with the result: Philippe Halsman [Public domain], via Wikimedia Commons Dalí Atomicus](https://isgeschiedenis.nl/sites/isgeschiedenis.nl/files/styles/detailpag/public/wp-content/uploads/2013/06/747px-salvador_dali_a_dali_atomicus_09633u_0.jpg)
Dalí Atomicus
Dalí Atomicus is een wereldberoemde foto van Philippe Halsman. Het is een fotografisch kunstwerk in de surrealistische stijl van Salvador Dalí’s schilderijen. Dalí en zijn schilderij Leda Atomica zijn zelf ook het onderwerp van de foto. De foto werd in 1948 zonder hulpmiddelen gemaakt en in het Amerikaanse tijdschrift Life Magazine gepubliceerd.
In 1941 ontmoetten de Spaanse kunstenaar Salvador Dalí en de in Letland geboren Amerikaanse fotograaf Philippe Halsman elkaar. Ze waren onder de indruk van elkaars werk en besloten een creatieve samenwerking aan te gaan. Daar kwamen onder meer een boek over de snor van Dalí en vele foto’s uit voort. De foto Dalí Atomicus is verreweg het bekendste voorbeeld van hun samenwerking.
Harold Edgerton als inspiratie
Al tijdens hun eerste ontmoeting spraken Halsman en Dalí over een foto van Harold Edgerton uit 1936. Die foto, Coronet, toonde een melkdruppel die opspatte uit een plas. Halsman en Dalí raakten niet uitgepraat over het gevoel van spanning en beweging dat de foto opriep en besloten samen een vergelijkbaar werk te maken. Zij kwamen zelfs op het idee om een levende kip op te blazen en te fotograferen, maar dit was wettelijk niet toegestaan.
Dalí Atomicus
Uiteindelijk bedachten zij het plan om surrealistische foto te maken die leek op de stijl van Dalí’s schilderijen. In een studio hingen zij verschillende attributen op aan pianosnaren, die in geretoucheerde versies van de foto zijn weggewerkt, zoals een lege schildersezel en Dalí’s werk Leda Atomica. Assistenten moesten op het moment van de foto drie katten en een emmer water in de lucht gooien, Halsman’s vrouw moest een stoel omhoog houden en Dalí zou zelf in de lucht springen. Pas na 28 pogingen, waarbij telkens alles moest worden opgeruimd, was Halsman tevreden over het eindresultaat. De fotosessie duurde bijna zesenhalf uur, maar leverde wel een iconische foto op.
Aangepaste versie
De foto boven dit artikel is de onaangepaste versie van Dalí Atomicus. De foto werd na de shoot namelijk aangepast om hem te perfectioneren. De snaren die hierboven te zien zijn werden weggewerkt, de foto werd verkleind om de vrouw van Halsman buiten beeld te houden en er werd een tweede schilderij geplakt op de lege schildersezel achter Dalí. Het resultaat hierboven is dus niet bewerkt, wat voor die tijd een uitermate knappe prestatie was.
Bronnen
- Museum of Metropolitan Art, Dali Atomicus (18-6-2013)
- Shooting Film, How the Famous Dali (…) (18-6-2013)
- Behind the Photo, Dali Atomicus, photo by (…) (18-6-2013)
- Iconic Photos, Dali Atomicus (18-6-2013)
Afbeelding
- Wikimedia Commons, Dali Atomicus (18-6-2013)
Leestips-boek
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/