Home » Node

Het Amsterdam Rijnkanaal

Op 21 mei 1952 werd het Amsterdam-Rijnkanaal geopend door toenmalige koningin Juliana. Het kanaal werd in de periode 1933-1952 gegraven en loopt van Amsterdam naar Wijk bij Duurstede. De lange, diepe vaarweg maakt het mogelijk dat grote schepen de route kunnen bevaren en minimaliseert de vaartijd.

Plannen voor Amsterdam-Rijnkanaal

Het Amsterdam-Rijnkanaal was de opvolger van het Merwedekanaal. Het Merwedekanaal was in opdracht van oud-minister Klerck in 1883 uitgegraven, om in te spelen op de veranderende en florerende scheepvaart. In 1892 werd het Merwedekanaal in gebruik genomen. Tegen het einde van de negentiende eeuw werd het echter al duidelijk dat het Merwedekanaal het groeiend aantal schepen en de nieuwe grote schepen niet meer aankon. Het Merwedekanaal liep van Amsterdam naar Gorinchem. In 1931 besloot men over te gaan tot een vernieuwing van het kanaal, zodat deze meer toegankelijk werd voor allerlei soorten vrachtverkeer.

Vanaf 1933 begon de bouw aan het nieuwe Amsterdam-Rijnkanaal. Hierbij werd het noordelijke deel van het Amsterdam-Rijnkanaal gevormd door het oudere Merwedekanaal en werd het zuidelijke deel vervangen door een nieuw kanaal tussen Utrecht, Wijk bij Duurstede en Tiel. Het oude Merwedekanaal bleef hoofzakelijk in oude staat, maar kreeg een aftakking tussen Jutphaas, Vreeswijk en Lekkanaal.

Moeizame bouw Amsterdam-Rijnkanaal

Het ontwerp voor het kanaal werd gemaakt door ingenieur Anton Mussert, die later bekend werd als de leider van de NSB in Nederland. Het project zorgde voor een toename aan werkgelegenheid, maar de werkzaamheden verliepen moeizaam tijdens de economische crisis in de jaren dertig. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de werkzaamheden aan het kanaal volledig gestaakt. Tegen die tijd was het kanaal uitgegraven tot aan ’t Goy. Pas in 1952 was het kanaal volledig uitgegraven en klaar voor gebruik.

Verdere aanpassingen Amsterdam-Rijnkanaal

Na de opening van het Amsterdam-Rijnkanaal hielden de innovaties niet op. In 1961-1963 werd het kanaal breder gemaakt, van 58,5 meter naar 70 meter. En ook in 1965 werden er verdere verbredingen gedaan, met als gevolg dat verscheidene bruggen over het kanaal vervangen dienden te worden. Tegenwoordig is het kanaal variërend 100 tot 130 meter breed en heeft het een diepte van zo’n 5 à 6 meter.

 

 

Rubrieken: 

Personen: 

Tijdperken: 

Lees het augustusnummer van Geschiedenis Magazine

Lees hier wat je kunt verwachten van het komende nummer van Geschiedenis Magazine!

Alles over Begijnhoven? Lees Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.

Waarom werd Nederland een monarchie? Het antwoord lees je in Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.

Meteen op de hoogte van de nieuwste historische verhalen!

Alles over de Atjeh-oorlog? Lees Geschiedenis Magazine

Lees er het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.

Alles over de geschiedenis van Polen? Lees Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.