Edsel: duurste mislukking in Amerikaanse auto-industrie
In de jaren vijftig van de vorige eeuw is Ford een van de allergrootste automerken, maar het kan zijn plaats bij de middenklasse niet veroveren. Er wordt al snel aan de ontwikkeling van een nieuw model gedacht en in september 1957 komt de Edsel op de markt, genoemd naar de overleden zoon van Henry Ford.
Ontzettend veel benzine
De Edsel wordt met een peperdure marketingcampagne gelanceerd en wordt als een compleet nieuw soort auto voorgesteld. Het publiek verwacht er dan ook veel van. Maar dat wordt een teleurstelling: het blijkt om een gewone moderne auto te gaan met wat leuke extra gadgets, meer niet. Bovendien blijkt de voor die tijd bijzonder grote auto ontzettend veel benzine te gebruiken, terwijl de Verenigde Staten net aan het begin van een recessie staat. Het publiek heeft veel meer aandacht voor kleinere, zuinige auto’s.
350 miljoen dollar verlies
Als Ford de productie van de auto in november 1959 noodgedwongen stopzet, zijn er van het model slechts 116.000 stuks verkocht, minder dan de helft van wat nodig is om break-even te draaien. Het bedrijf verliest er 350 miljoen dollar aan, wat anno 2015 overeenkomt met ongeveer 3 miljard dollar. De Edsel staat dan ook bekend als een van de grootste en duurste mislukkingen in de Amerikaanse auto-industrie.
Over het boek
Bovenstaande blunder is afkomstig uit het boek ‘444 blunders die de geschiedenis (bijna) hebben veranderd‘ van Herman Boel bij Uitgeverij Lannoo. Wil je dit boek bestellen? Klik dan hier.