Reclame in de oudheid en de middeleeuwen
Reclame: we ontkomen er tegenwoordig niet meer aan. Tijdens een mooie film, in een tijdschrift, of zelfs in bushokjes. De komst van massamedia als televisie, radio en internet in de twintigste eeuw zorgde ervoor dat reclame een breder podium had om mensen te bereiken. Tijdens de oudheid en in het Romeinse tijd werd er al volop gebruik gemaakt van reclame.
De oorsprong van de eerste vorm van reclame dateert uit het Babylonië Rijk, tegenwoordig een groot deel van het zuidoosten van Azië. In circa 3000 v.C. werd daar een kleitablet gemaakt met aankondigingen van verschillende werklieden. Ook in de ruïnes van de in 79 n.C verwoeste stad Pompeï zijn muurschilderingen ontdekt die verwijzen naar een vorm van reclame.
Reclame in de Griekse en Romeinse tijd
Romeinse en Griekse kooplieden maakten gretig gebruik van reclame. Omdat moderne middelen ontbraken, gebeurde dat met stemverheffing en uithangborden. Ze gebruikten stenen herkenningsbordjes om handelaren op hun producten te wijzen. Het woord 'reclame' is afkomstig van het Latijnse woord 'reclamare', dat hard schreeuwen betekent. Het verwijst naar de verkooptaferelen van Romeinse en Griekse kooplieden. Romeinen maakten ook gebruik van graffiti om reclame te maken. In Rome en in het oude Pompeï zijn graffitigeschriften gevonden met onder meer aankondigingen voor gladiatorengevechten.
Reclame in de middeleeuwen
In de middeleeuwen verenigden arbeiders met hetzelfde beroep zich in gilden. Als gevolg hiervan was er minder concurrentie en was reclame verwaarloosbaar. Tijdens de middeleeuwen werd de stadsomroeper populairder. Hierdoor was er een nieuwe vorm van reclame mogelijk.
Boekdrukkunst en massamedia
In 1478 schreef de Engelse drukker William Caxton het eerste reclamepamflet. Dit was de voorloper van de nieuwsbrief, de eerste vorm van de zeventiende-eeuwse krant. De echte doorbraak van reclameverspreiding kwam met de uitvinding van de boekdrukkunst rond 1450. Met de uitvinding van de radio aan het einde van de negentiende eeuw en de komst van televisie in de twintigste eeuw kon reclame via een breder publiek worden verspreid.
Reclame sinds de komst van het internet
De verspreiding van reclame raakte pas echt in een stroomversnelling met de komst van het internet. Veel bedrijven adverteren daardoor niet alleen meer op printmedia, maar ook online. Veel grote winkelketens hebben tegenwoordig een eigen website van waaruit reclame wordt gemaakt. Hierdoor is online winkelen aan het begin van de 21e eeuw opgekomen. Sommige bedrijven spelen handig in op de komst van internet en zijn vooral hierop georiënteerd. Een voorbeeld hiervan is groothandel Maxilia die naast de verkoop van verschillende soorten artikelen ook nog relatiegeschenken bedrukt en reclameadvies geeft aan midden- en kleinbedrijven.
Afbeelding:
See page for author [Public domain], via Wikimedia Commons