De geschiedenis van de autogordel
Tot verbazing van velen, wellicht, is in Nederland de autogordel ook achterin verplicht. Dat autogordels levens konden redden is al sinds 1971 bekend. Het onderzoekbureau voor verkeersveiligheid SWOV concludeerde in dat jaar dat ´het dragen van autogordels de kans op een dodelijk ongeval met 30 tot 40 procent verminderde.´
Een regel met uitzonderingen
De rijksoverheid stelde vanaf 1975 autobestuurders in Nederland verlicht tot het dragen van de autoriem. De verplichting gold vanaf 1992 ook voor de overige passagiers in de auto. Al kende de wet bij zijn invoering meteen enkele uitzonderingen. Passagiers met een handicap, bijvoorbeeld, kregen in bepaalde situaties vrijstelling van het dragen van de autogordel. Ook bestuurders van bezorgauto´s, die voor hun werk steeds in -en uit moesten stappen, hoefden tijdens hun diensten geen gordel te dragen. Dezelfde vrijstelling gold voor taxichauffeurs.
Taxichauffeurs reden zonder autogordel
Voor bestuurders van taxi´s bestond het risico dat zij overvallen konden worden door passagiers. Ook konden zij om een andere reden in conflict raken met hun medereizigers. Bijvoorbeeld als zij teveel rekenden voor de ritprijs. In deze gevallen moesten taxibestuurders snel hun auto kunnen verlaten waardoor een gordel volgens de wetgever niet noodzakelijk was.
Een Napolitaanse truc
Viel de autogordel -een uitvinding van Henry Ford- nog in betrekkelijk goede aarde bij Nederlandse bestuurders, in Italië werd de autoriem minder hartelijk ontvangen. Macho´s achter het stuur vonden de autogordel maar in de weg zitten bij het maken van ruime armgebaren. Toch wilden zij een boeten niet riskeren. Napolitanen bedachten in 1989 daarom het opmerkelijke shirt ´la maglietta cintura di sicurezza´. Dit T –Shirt was voorzien van een schuine streep, die leek op een autogordel die over de borst gespannen was. De drager ervan kon zo zonder autoriem achter stuur zitten, zonder dat de politie het opviel.
Auto-onderdelen aanwezig
Met het oog op de veilheid van bestuurders en de medeweggebruikers is het raadzaam de autogordel wel om te doen. Tegelijkertijd zou een blik op, onder, en in de wagen de automobilisten ervan verzekeren of alle auto onderdelen in goede staat zijn. Met of zonder shirt.