Home » Reportage
Logo's

De geschiedenis van logo's

Logo’s zijn overal. De hele dag door zien we overal logo’s van merken. Waar komen al die logo’s vandaan?

Al in de vroege middeleeuwen gebruikten krijgsheren symbolen op hun vaandels en schilden om te laten zien wie zij waren. Al heel vroeg in de geschiedenis werden symbolen gebruikt, oude vondsten gaan terug tot in de bronstijd. Zulke symbolen evolueerden langzaam tot de ingewikkelde wapenschilden die in de middeleeuwen werden gebruikt door edelen. Door ingewikkelde regels ontstonden complexe afbeeldingen die moesten aangeven met welke edele men te maken had.

De eerste bedrijfslogo’s

Een van de eerste bedrijven die een logo voerde, was de VOC. Het bekende logo van de drie in elkaar gehaakte letters, zou tweehonderd jaar lang op veel plekken in de wereld zichtbaar zijn. Veel andere logo’s ontstonden tijdens de industrialisering. In die tijd gingen bedrijven ook echt aandacht besteden aan het ontwerp van logo’s. De Engelse brouwerij Bass kwam in 1876 met een rode driehoek als logo en was daarmee één van de eerste bedrijven dat een logo als trademark liet vastleggen. Met zulke trademarks zorgen bedrijven ervoor dat hun producten snel en makkelijk herkenbaar zijn, en dus snel en makkelijk te verkopen.

Ontwerpbureau’s specialiseren zich in logo’s

Zeker na de Tweede Wereldoorlog werden logo’s een steeds belangrijker deel van ons dagelijks leven. Bedrijven gingen meer investeren in goede logo’s, die op steeds meer plekken zichtbaar werden. Bedrijven sprongen in op de toename van de welvaart en wilden zich steeds beter onderscheiden. Vanaf de jaren ’60 ontstonden ontwerpbureau’s die zich specialiseerden in het bedenken en ontwerpen van het perfecte logo.

Steeds meer logo’s

Op die manier kwamen we steeds meer in aanraking met logo’s. Niet alleen op reclameborden en de producten van bedrijven zelf verschenen logo’s. In de communicatie vanuit bedrijven verschenen ook logo’s, bijvoorbeeld op briefpapier en enveloppen. Daarmee specialiseerden bedrijven zich niet alleen in het ontwerpen van logo’s, maar ook in het verspreiden daarvan. Bedrijven als b55.nl helpen ondernemers met de verspreiding van hun merk.

Bronnen:

Afbeelding:

Logo van de VOC op een munt [Public domain], via Wikimedia Commons

Partners: 

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.