Home » Reportage
geschiedenis van de bagage

De ontwikkeling van bagage door de geschiedenis heen

Bagage is een essentieel onderdeel van het reizen, of het nu gaat om een korte trip of een lange reis. Maar hoe is bagage ontstaan en hoe heeft het zich ontwikkeld door de eeuwen heen? In dit artikel zullen we een overzicht geven van de belangrijkste veranderingen en innovaties op het gebied van bagage, van de oudheid tot het heden.

Bagage in de oudheid

De eerste vormen van bagage waren waarschijnlijk zakken gemaakt van dierenhuid, katoen of geweven plantenvezels, die werden gebruikt om voedsel en andere grondstoffen te verzamelen en te vervoeren. Deze zakken waren eenvoudig en praktisch, maar boden weinig bescherming of comfort. Ze werden meestal gedragen op de rug, de schouder of de heup, of vastgebonden aan een stok of een dier.

In het oude Egypte, Griekenland en Rome droegen mensen zakken of buidels aan hun riemen om munten of persoonlijke spullen te bewaren. Deze zakken waren vaak klein en discreet, en soms versierd met juwelen of symbolen. Er zijn ook afbeeldingen van handtassen met een gebogen handvat die symbool stonden voor het universum in verschillende oude culturen. Deze handtassen waren waarschijnlijk bedoeld voor ceremoniële of religieuze doeleinden, en niet voor dagelijks gebruik.

Naast zakken werden er ook koffers en kisten gebruikt om goederen te vervoeren, vooral over lange afstanden of over zee. Deze koffers en kisten waren meestal gemaakt van hout, metaal of leer, en hadden een deksel, een slot en soms handvatten. Ze waren bedoeld om de inhoud te beschermen tegen beschadiging, diefstal of weersinvloeden. Ze werden vaak op karren gestapeld of schepen geladen. Vloeistoffen werden vaak in een amfora vervoerd. Een grote aardewerken kruik, die rondom de Middellandse Zee erg populair was en ook door de Romeinen veel werd gebruikt. Dankzij de Romeinen zijn (sporen van) amforae door heel Europa teruggevonden. Sommige van die amforae, koffers en kisten waren versierd met schilderingen, gravures of labels om de eigenaar of de bestemming aan te geven. Anderen waren gewoon ‘kaal’ en hooguit voorzien van een korte aanduiding van de inhoud.

Middeleeuwen en renaissance

Vanaf de middeleeuwen werden de amforae minder populair. Vaten werden gebruikelijker. Daarnaast werden veel goederen in zakken vervoerd. Maar ook kleine zakken en tasjes voor persoonlijke bezittingen werden gebruikelijker. Meestal als geld- of aalmoesbuidels. Ze werden aan een gordel of riem bevestigd met een koord of een lus. Deze zakken waren vaak gemaakt van leer, wol of zijde, en soms voorzien van metalen of houten sluitingen. Rijke vrouwen droegen meer versierde zakken, vaak met borduursels of liedteksten. Deze zakken werden meestal onder de rokken of jurken verborgen om diefstal tegen te gaan, of ze werden aan een chatelaine gehangen, een sieraad dat aan de taille werd gedragen.

Opkomst van de koffer

Grote persoonlijke bezittingen werden nog lange tijd in kisten vervoerd. Tijdens haar reizen langs de Nijl gebruikte de Nederlandse ontdekkingsreizigster Alexandrine Tinne nog veel kisten. Maar die kisten begonnen steeds meer op onze moderne koffers te lijken. De koffer was een rechthoekige doos met een handvat en een slot, gemaakt van hout, leer of metaal. Hij werd gebruikt om kleding en andere spullen in te pakken voor lange reizen, vooral per koets, trein of boot. De koffer was een teken van rijkdom en status, en werd vaak voorzien van initialen, wapenschilden of labels. De koffer was nog altijd te zwaar en onhandig om door één persoon gedragen te worden, en moest meestal door bedienden of dragers worden gedragen.

De uitvinding van de moderne koffer

In de 19e en 20e eeuw veranderde de koffer mee met de ontwikkeling van het transport en reizigersgedrag. Massatoerisme begon langzaam op te komen: steeds meer mensen konden reizen. Ook mensen die geen bedienden hadden. Daardoor was er steeds meer behoefte aan handzame koffers die makkelijk gedragen konden worden. Er kwamen wielen, handgrepen, ritsen, uitbreidbare compartimenten en andere functies bij om het reizen gemakkelijker te maken. De koffer werd aangepast aan verschillende soorten reizen, zoals zakenreizen, vakanties of avonturen.

In de 21e eeuw is de koffer een veelzijdig en innovatief product geworden, met opties voor verschillende maten, stijlen, kleuren en functies. Er zijn harde en zachte koffers, met vier of twee wielen, met ingebouwde weegschalen, gps-trackers, batterijen, luidsprekers of zelfs robotfuncties. De koffer is aangepast aan de moderne reiziger, met aandacht voor duurzaamheid, veiligheid en comfort. Tegenwoordig is het een stuk makkelijker om een praktische xxl koffer te vervoeren. De koffer is ook een manier om je persoonlijkheid en smaak te uiten, met gepersonaliseerde of unieke ontwerpen.

De ontwikkeling van de koffer weerspiegelt de ontwikkeling van het reizen dat beide door de eeuwen heen een stuk eenvoudiger en geavanceerder is geworden. Dankzij deze ontwikkeling is het vrij eenvoudig om een grote afstand af te leggen en met gemak veel spullen mee te nemen.

Partners: 

Het ‘sterrenkamp’ in Bergen-Belsen

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Jan van Schaffelaar

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Olympias, moeder van Alexander de Grote

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Geschiedenis Magazine 4

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 30 mei. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen.