Home » Reportage
Uitvinding van het fietsslot

De ontwikkeling van het fietsslot

Fietssloten zijn er in alle soorten en maten. Slotenmakers zijn door de tijd heen net zo creatief geworden om fietsendiefstal te voorkomen als hun tegenstanders: de fietsendieven. Maar waar komen al die fietssloten vandaan?

Het eerste fietsslot

Het eerste fietsslot werd uitgevonden aan het begin van de 20e eeuw. Het patent, dat in Duitsland werd aangevraagd was een zogenaamd ‘vorkslot’, dat in de jaren ’30 voor het eerst in Nederland werd geproduceerd onder de merknamen GeHa, LeWa en later Mike. Deze sloten zitten aan de voor- of achtervork van het frame vast. In Nederland zijn de verder ontwikkelde varianten van het eerste fietsslot nog steeds populair. Dit soort zogeheten ringsloten, zitten op de achtervork van bijna elke fiets in Nederland.

Andere fietssloten

Na de uitvinding van het eerste vorkslot, kwamen er veel meer soorten fietssloten. Vaak zijn die erop gericht om fietsen aan een voorwerp, zoals een fietsenrek vast te kunnen maken, zodat fietsendieven de fiets niet kunnen optillen en meenemen, om vervolgens thuis rustig het slot open te breken. Veel gebruikt zijn bijvoorbeeld kettingen of staalkabels, waarmee de fiets kan worden vastgeketend aan een vast voorwerp.

Nadeel is echter dat veel van die ‘gewone’ materialen relatief makkelijk te kraken zijn. Een ketting is letterlijk zo sterk als de zwakste schakel. Daarom gingen slotenmakers op zoek naar alternatieven die sterker waren. Het meest bekende resultaat hiervan is het beugelslot. Dat is een grote U-vormige beugel van gehard staal, die met een stevige balk wordt dichtgemaakt. In de meeste gevallen is dit slot niet eenvoudig te kraken met een ‘gewone’ betonschaar. Dat maakt het slot vrij populair. Een groot nadeel is echter wel dat het slot niet flexibel is. Daardoor is het slot met een hefboom wel weer open te breken.  

Nieuwe soorten fietssloten

 Om de strijd tegen de fietsendieven te winnen, zijn uitvinders nog steeds bezig om een fietsslot te ontwikkelen dat onbreekbaar is, of dat fietsendieven juist afschrikt. Wat denk je van fietssloten die een nare geur verspreiden, of een fietsendief onder de verf spuiten. Een andere optie is een smartlock, waarbij het slot digitaal moet ontgrendelen. Bij veel fietsenhandelaren is daardoor een breed assortiment aan fietssloten ontstaan.

Bronnen:

Oudefiets.nl: 100 jaar Axa

Afbeelding:

Pixabay

Partners: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Saga vikingen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.