3 september jarig: Ferdinand Porsche
Op 26-jarige leeftijd ontwikkelde hij de eerste hybride auto ter wereld. Hiermee vestigde hij meteen zijn naam als auto-ontwerper en stroomden de opdrachten binnen. Zo kreeg hij in 1933 opdracht van Adolf Hitler om een wagen voor het volk te ontwerpen, de eerste ‘Volkswagen’. Ferdinand Porsche werd geboren op 3 september 1875.
Ferdinand Porsche werd geboren op 3 september 1875 in het Tsjechische Maffersdorf, dat toentertijd nog onderdeel uitmaakte van Oostenrijk-Hongarije. Al op jonge leeftijd werkte hij mee in de werkplaats van zijn vader en ontwikkelde hij een voorliefde voor de mechanica. Na een opleiding aan de Keizerlijke Technische Universiteit in Reichenberg kreeg Porsche op 18-jarige leeftijd zijn eerste baantje bij het elektriciteitsbedrijf Béla Egger in Wenen.
In 1898 besloot Porsche over te stappen naar Jakob Lohner & Co, een fabrikant van elektrische auto’s. Namens dat bedrijf ontwikkelde hij in 1901 de ‘Mixte’, de eerste hybride auto ter wereld. Het unieke ontwerp verbrak meerdere snelheidsrecords en in 1905 werd Porsche beloond met de ‘Poetting’ prijs voor beste autobouwkundige van Oostenrijk. Een jaar later maakte hij de overstap naar autofabrikant Austro-Daimler, waarvoor hij ruim twintig jaar zou blijven werken. In 1931 begon Porsche zijn eigen ontwerp- en consultatiebureau, dat hij naar zichzelf vernoemde.
Drie jaar later werd hij door Hitler ingehuurd voor het ontwerpen van een wagen voor het volk, de eerste ‘Volkswagen’. Het resultaat, de Volkswagen Kever, groeide uit tot een van de meest succesvolle personenwagens uit de geschiedenis. Hitler besloot Porsche daarom tijdens de Tweede Wereldoorlog bij nog veel meer projecten te betrekken, waaronder het ontwerpen van de ‘Tiger’, ‘Tiger II’, ‘Elefant’ en ‘ Panzer VIII Mauz’ tanks.
Na de overgave van Duitsland werd Porsche door de Fransen gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij oorlogsmisdaden. De Oostenrijkse automaker bracht uiteindelijk twintig maanden door in de gevangenis, terwijl zijn zoon Ferry Porsche het bedrijf overnam. Na zijn vrijlating verhuisde Porsche naar de Duitse stad Stuttgart, waar hij op 30 januari 1951 overleed aan de gevolgen van een beroerte. In 1996 werd hij postuum opgenomen in de ‘International Motorsports Hall of Fame’.