4 vliegtuigwrakken uit WOII

In januari 1945 stortte de 21-jarige Nieuw-Zeelander luitenant John Davis Lunn neer boven het Gelderse Lingewaal. Na 71 jaar weten nabestaanden waar hij is neergestort. Zijn familie wil hem begraven, maar hun geliefde Uncle Jack mag niet worden opgegraven. Na WOII zijn er vele vliegtuigwrakken gevonden. De redactie besloot om een aantal wrakken onder de loep te nemen.

Toen de oorlog tot een eind kwam werden duizenden gebruikte gevechts- en transportvliegtuigen opgeslagen in vliegtuig kerkhoven voordat ze gerecycled werden. 70 jaar na dato is er echter een grote vraag naar de zeldzame historische warbirds. Intacte versies kosten een hoop en de prijzen voor luchtwaardige exemplaren lopen op tot in de miljoenen dollars. Veel vliegtuigwrakken werden pas decennia later ontdekt. Sommigen zijn nu geborgen, anderen liggen nog altijd afgelegen in geïsoleerde hoeken van de wereld.

1. Consolidated B-24D Liberator

vliegtuigwrakken

Het wrak van de Consolidated B-24D Liberator ligt op Atka Island in de Aleutian Islands van Alaska, verhuld in mist en vooral bezocht door kuddes rendieren. Daar werd het door de piloten bewust neergestort op 9 december 1942. Het vliegtuig – één van slechts acht bewaard gebleven D-model Liberators – vloog een verkenningstocht totdat slecht weer ervoor zorgde dat het niet kon landen bij nabij gelegen vliegvelden. Nadat de piloot alle landingsopties was nagegaan, maakte hij een succesvolle landing en de bemanning kon zonder problemen het vliegtuig verlaten. Alleen de brigadier-generaal William E. Lynd had een gebroken sleutelbeen opgelopen.

2. Junkers JU 88

vliegtuigwrakken

Eerdere versies van de Duitse Luftwaffe’s Junkers JU 88, die voor operaties werd ingezet sinds 1939, leidden aan technische problemen tijdens de ontwikkeling. Toen deze problemen werden verholpen, werd de JU 88 één van de meest veelzijdige gevechtsvliegtuigen tijdens WOII. Het vervulde verschillende taken, van torpedo bommenwerper tot aan verkenningsvliegtuig. Het hier afgebeelde voorbeeld diende echter niet lang. Het stortte in 1942 neer in Svalbard, een afgelegen archipel in de Arctische Oceaan halverwege het vaste land van Noorwegen en de Noordpool. De geïsoleerde locatie heeft het wrak beschermd tegen dieven, souvenirjagers en vandalen.


Titel: Spoor naar Woeste Hoeve - De zoektocht naar de geëxecuteerde piloot Czesław Oberdak
Auteur: Richard Schuurman
ISBN: 9789087042509
Uitgever: Verloren
Prijs: €29,-

 

 


3. Bell P-39 Airacobra

vliegtuigwrakken

Dit is één van de 10.000 P-39 Airacobra gevechtsvliegtuigen die door Bell Aircraft gemaakt werd tijdens WOII. Dit voorbeeld was onderdeel van een wapenleverantie overeenkomst waarbij het naar Rusland werd verscheept. Dit was een poging van de VS om dit land te voorzien van wapens om de opkomst van de Nazi’s tegen te gaan. Dit exemplaar had echter ook maar een korte oorlogs carrière. De 22-jarige piloot luitenant Ivan Baranovsky, werd gedwongen om een crash landing in te zetten in een bevroren meer in de Arctische cirkel op 19 november 1944. In 2004 vond een Russische visser het model in het ondiepe water van een meer nabij Murmansk.

4. B-17 Flying Fortress ‘Swamp Ghost

vliegtuigwrakken

In 1972 vond de RAAF de spookachtige intact B-17 Flying Fortress 41-2446 in het Agaiambo moerasland in de Oro provincie van Papua Nieuw-Guinea. Dit gebeurde tijdens een helikopter oefening. Dit exemplaar is één van de best bewaarde vliegtuigwrakken uit de Tweede Wereldoorlog. Het werd gedoopt tot ‘Swamp Ghost’. De vondst leidde tot de berging van het wrak, zodat het oude gevechtsvliegtuig uiteindelijk terug naar huis werd gebracht in de Verenigde Staten. De Flying Fortress lag sinds 1942 half gezonken in moeras van Agaiambo, toen de kapitein, Frederick ‘Fred Eaton Jr.’, een noodlanding moest maken nadat zijn vliegtuig beschadigd was door vijandige gevechtsvliegtuigen. Ondanks een aantal kogelgaten en gebogen propellers, werd de B-17E minimaal verroest aangetroffen en 70 jaar na de crash geborgen.

 

<h3><strong>Bronnen</strong></h3>
www.ad.nl, <a href="http://www.ad.nl/ad/nl/34821/Rivierenland/article/detail/4290910/2016/04... target="_blank">Uncle Jack</a>

www.urbanghostsmedia.com, <a href="http://www.urbanghostsmedia.com/2015/04/abandoned-wrecked-recovered-airc... target="_blank">Vliegtuigwrakken</a>
<h3><strong>Afbeeldingen</strong></h3>
Brewster B-239, <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/File:Brewster_B-239_(BW-372)_K-SIM_02.jpg" target="_blank">via Wikipedia</a>, door Ruuhinen

B24-D Liberator, <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:World_war_2_plane_wreckage.jpg" target="_blank">via Wikimedia</a>, door Hilbrand Steve

Junkers JU-88, <a href="https://www.youtube.com/watch?v=zI0VD4U3k0o" target="_blank">via Youtube</a>

Swamp Ghost, <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/File:Swamp_Ghost_at_Pacific_Aviation_Museu... target="_blank">via Wikipedia</a>, door Pacific Aviation Musem

B-17 Flying Fortress, <a href="https://www.youtube.com/watch?v=VQMVJEVy-Rc" target="_blank">via Youtube</a>

Rubrieken: 

Landen: 

Tijdperken: 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Jan van Schaffelaar

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Olympias, moeder van Alexander de Grote

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Het ‘sterrenkamp’ in Bergen-Belsen

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.