Albert Heijn: van Oostzaanse kruidenier tot reusachtig supermarktconcern

Het succesverhaal van Albert Heijn begon in een klein kruidenierswinkeltje in Oostzaan. In 1887 nam de 21-jarige Albert Heijn de winkel over van zijn vader. Albert besteedde 4642 gulden aan een nieuwe inventaris en startte zijn onderneming. Onder het motto, ‘arm en rijk kunnen bij mij hun inkopen doen’ werd de winkel een succes. Na acht jaar besloot Albert Heijn dan ook om een tweede filiaal te openen in Purmerend.

Klassieke kruidenierswinkels

Na enige tijd besefte Albert Heijn zich dat hij meer winst kon behalen als hij het productieproces van bepaalde producten zelf in handen had. Zo werden er in de winkel koekjes gebakken en koffie gebrand. Albert Heijn bleef zijn assortiment uitbreidden en innoveren, ook bleef het bedrijf snel groeien. In 1910 waren er al 10 filialen die de naam Albert Heijn droegen en in 1918 zette Albert Heijn de belangrijke stap om artikelen onder zijn eigen naam te gaan verkopen. In 1920 werd de leiding van het bedrijf overgenomen door de zoons van Albert Heijn, Jan en Gerrit, en zijn schoonzoon Jan. Zeven jaar later, in 1927, vierde het bedrijf haar 40 jarig jubileum. Bij het jubileum ontving Albert Heijn het predicaat ‘hofleverancier’, een kwaliteitsstempel dat getuigde van een onberispelijke reputatie. De keten telde toen al 107 winkels. Albert Heijn overleed in 1945, op 80-jarige leeftijd. Hierdoor maakte hij niet meer mee dat zijn bedrijf in 1948 naar de beurs ging en ook daar een succes werd.


Titel: Het winkellandschap van Amsterdam - Stedelijke structuur en winkelbedrijf in de vroegmoderne en moderne tijd, 1550-2000
Auteur: Clé Lesger
ISBN: 9789087043735
Uitgever: Verloren
Prijs: €39,-

 

 


Eerste supermarkten van Albert Heijn

Tot 1952 waren alle filialen van Albert Heijn klassieke kruidenierswinkels, bijzonder door hun uitgebreide assortiment. Hier kwam echter verandering in doordat concurrenten zelfbedieningswinkels openden, naar Amerikaans voorbeeld. Albert Heijn ging mee in deze trend en opende de eerste zelfbedieningszaak aan de Oranjestraat in Schiedam. Voor het eerst gingen hier de klanten zelf langs de schappen met een mandje. Niet veel later kwam ook de eerste editie van het blad AllerHande uit. Het tijdschrift bevatte recepten, informatie over de winkels en het assortiment en huishoudtips. Datzelfde jaar werd bovendien de eerste AH-supermarkt geopend aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam. Er werden niet langer meer alleen kruidenierswaren verkocht, maar ook vlees, groente, fruit en aardappelen. Dit zorgde voor een nieuw gemak: mensen konden al hun boodschappen in één winkel doen. Het rondje boodschappen langs de kruidenier, bakker, slager en groenteboer werd aanzienlijk ingekort door het ontstaan van de supermarkt.

Oprichting van Ahold

In 1973 werd de kleinzoon van Albert Heijn sr., Albert Heijn, president-directeur van het bedrijf. De nieuwe directeur was ambitieus en loodste de AH een nieuwe tijd in.  In hetzelfde jaar werd Ahold opgericht en ging dienen als moederbedrijf van alle bedrijven die toebehoorden aan Albert Heijn. Onder Ahold werd de winkelketen Etos gekocht en ontwikkeld tot een drogisterijketen. Hiernaast werd het franchisemodel ingevoerd waardoor zelfstandige supermarktondernemers winkels onder de naam Albert Heijn konden openen. Het bereik van Albert Heijn supermarkten in de regio werd zo veel groter. In de jaren ’50 startte Albert Heijn ook met de befaamde zegeltjesacties. In 1987, toen het bedrijf 100 jaar bestond, kreeg moederbedrijf Ahold het predicaat ‘Koninklijk’. Dit betekent dat de koningin toentertijd van mening was dat Albert Heijn een zeer belangrijke plaats innam in het vakgebied en van landelijke betekenis was.

Prijzenoorlog

Albert Heijn worstelde tijden met het imago van een dure supermarkt. In de jaren ’80 werd dit imago aangevochten met de campagne, ’s Lands grootste kruidenier gaat op de kleintjes letten. In het begin van de jaren 2000 zag Albert Heijn het marktaandeel fors dalen,  het aantal klanten liep terug. Albert Heijn startte een prijzenoorlog om klanten terug te winnen met de laagste prijzen. Het spel werd hard gespeeld, Albert Heijn was overtuigd om de laagst mogelijke prijs te kunnen bieden. Dit resulteerde in een verslechterde relatie tussen de supermarktketen en de fabrikanten. Door de enorme prijsverlagingen verkocht de Albert Heijn geregeld producten onder de adviesprijs van de fabrikanten. Een conflict tussen koekfabrikant Peijnenburg en Albert Heijn moest in de rechtszaal uitgevochten worden.

Vandaag de dag laat Albert Heijn zien nog steeds te innoveren, op 23 juli 2016 maakte Ahold bekend te fuseren met de Belgische supermarktketen Delhaize. Door het samengaan met Delhaize ontstaat er een reusachtig supermarktconcern wat wereldwijd actief is.

 

Meer weten

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!

En mis nooit meer de mooiste historische verhalen!

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!