DAF produceert miljoenste DAF Truck

Vandaag is de miljoenste DAF Truck van de lopende band gereden. Minister-president Mark Rutte bracht een bezoek aan de trotse DAF fabrikanten, marktleiders op de Nederlandse vrachtwagenmarkt. Voor de geschiedenis van de DAF fabriek gaan we terug naar haar oprichting in 1928.

Hub en Wim van Doorne

De broers Hub en Wim van Doorne begonnen in 1928 het bedrijf dat later de naam DAF zou krijgen. In eerste instantie richtten zij zich op las-, constructie- en smeedwerk. In de jaren dertig werd het bedrijf helaas slachtoffer van de wereldwijde economische crisis, waardoor de broers zich op iets anders moesten gaan richten. Zij begonnen met het maken van aanhangwagens. Als één van de eersten durfden de broers het aan om het chassis –het onderstel van een auto of vrachtwagen- in zijn geheel elektrisch te lassen. Deze moed gaf Wim en Hub wereldwijde faam.

DAF – Doornes AanhangwagenFabriek

In 1936 kreeg het bedrijf de nieuwe naam ‘DAF’, Doornes AanhangwagenFabriek. Het bedrijf bleef groeien, in minder dan tien jaar was het werknemersaantal gegroeid van vijf naar honderd. Wim en Hub startten met de productie van de DAF-losser, een losser te gebruiken bij het laden en lossen van spoorwegcontainers.

DAF’s bijdrage aan de wederopbouw

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wist de fabriek de productie op peil te houden. Na afloop van de oorlog ontstond er een grote vraag naar transportmiddelen. De fabrikanten gingen zich nu richten op het fabriceren van auto’s en autobussen. In 1949 begon de productie van drie verschillende modellen bedrijfswagens. Na enkele jaren besloten de broers dat zij voortaan ook de productie van de motoren in eigen handen wilden hebben; vanaf 1956 bouwden de DAF fabrikanten de motoren voor hun voertuigen zelf.

Groei en faillissement van DAFDAF (1959)

In de jaren die volgden groeide het bedrijf gestaag. De fabriek richtte zich zowel op de productie van vrachtwagens als personenauto’s. In 1965 nam de oprichter Hub van Doorne afscheid van zijn bedrijf en werd zijn broer Wim president-directeur van DAF, dat inmiddels van chassisfabriek was uitgegroeid tot complete automobielfabriek. Ook na het afscheid van Hub groeide het bedrijf door. In de jaren zeventig kreeg de fabriek echter te maken met financiële problemen, waarna ze de productie van DAF’s personenauto’s moesten overdragen aan Volvo. In 1993 ging de DAF fabriek na jaren van financiële problemen failliet.

Miljoen vrachtwagens

Het faillissement betekent echter niet het einde van de fabriek; het bedrijf maakt enkele weken later een doorstart onder de naam DAF Truck en besluit zich alleen nog te richten op de productie van vrachtwagens. In 1996 wordt DAF Truck overgenomen door de Amerikaanse fabrikant PACCAR, die het bedrijf nog steeds in handen heeft. DAF produceert zo’n 140 vrachtwagens per dag. Inmiddels staat de teller dus op een totaal van een miljoen vrachtwagens.

 

 

<h3>Bronnen</h3>
NOS.nl, <a title="Miljoenste DAF truck uit (...) - op NOS.nl" href="http://nos.nl/artikel/2021285-miljoenste-daf-truck-uit-eindhovense-fabri... target="_blank">'Miljoenste Daf Truck uit (...)'
</a>Daftruck.nl, <a title="Geschiedenis- op daftruck.nl" href="http://www.daftruck.nl/geschiedenis.html" target="_blank">'Geschiedenis'
</a>Wikipedia, <a title="DAF fabrikant- op Wikipedia" href="http://nl.wikipedia.org/wiki/DAF_%28fabrikant%29" target="_blank">'DAF fabrikant'</a>
<h3>Afbeelding</h3>
By J.H.Meffert [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], <a title="DAF truck - op Wikimedia Commons" href="http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DAF_YA-314_truck.jpg" target="_blank">via Wikimedia Commons</a>

 

 

 

Rubrieken: 

Nu in de winkel

Het nieuwe nummer is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Kies jouw welkomstgeschenk

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Mensen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

draken in de alpen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

bloed en spelen

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 23 januari.