De 125e verjaardag van Nintendo

Op 23 september bestond het Japanse bedrijf Nintendo 125 jaar. Het bedrijf is vooral bekend vanwege haar spelcomputers en is, naar eigen zeggen, wereldwijd marktleider op het gebied van interactief entertainment. Vrijwel iedereen kent de wereldberoemde superhelden Mario en Donkey Kong, maar Nintendo begon 125 jaar geleden uiteraard niet met het maken van spelcomputers.

Oprichting

Nintendo werd opgericht in 1889 door de kunstenaar Fusajiro Yamauchi als speelkaartenbedrijf. Yamauchi richtte zich vooral op zogenaamde hanafuda kaarten. Net als met westerse speelkaarten kunnen hiermee een hele reeks spellen gespeeld worden. De kaarten werden gemaakt van boomschors en verkocht per dek van 48. Aanvankelijk verkocht Yamauchi zijn kaarten in twee verschillende winkels. De kaarten waren vooral populair bij de Japanse maffia (Yakuza), maar ook onder andere lagen van de bevolking vonden zijn kaarten gretig aftrek. Yamauchi moest dan ook snel meer werknemers in dienst nemen. In 1902 besloot hij ook kaarten in westerse stijl te maken, die bedoeld waren voor de export.

Uitbreiding

Tot 1962 bleef Nintendo volledig in handen van de familie Yamauchi. Omdat Yamauchi enkel dochters had gekregen ging de leiding na zijn aftreden in 1929 wel over naar de man van zijn oudste dochter Sekiryo Kaneda. Deze Sekiryo naam daarvoor de achternaam van zijn vrouw aan. Onder leiding van hun kleinzoon Hiroshi werden de activiteiten van het bedrijf verder uitgebreid. Verschillende speelkaartfabrieken in Kyoto werden daarbij vergroot. In 1953 slaagde Nintendo er in om als eerste Japanse fabrikant speelkaarten in massaproductie te fabriceren. Door een deal met Disney wist het bedrijf ook een nieuwe markt aan te boren, de markt van kinderspeelkaarten.

Elektronisch speelgoed

Om verder te groeien besloot Nintendo in 1963 zich niet meer alleen op speelkaarten te richten, maar zich ook te richten op ander speelgoed. Kleine uitstapjes naar andere markten dan de speelgoedmarkt bleken daarbij minder succesvol. Met de oprichting van een eigen onderzoeks- en ontwikkelingscentrum liet Nintendo zien zich steeds meer met elektronische toepassingen bezig te willen houden. Een van de eerste producten was daarbij de Ultra Hand, die eigenlijk niet meer kon dan van veraf spullen oppakken. Met de Beam Gun, die in 1970 uitkwam,stond Nintendo aan de basis van ’s werelds eerste lasergamehal. Door deze ontwikkeling was het al in de jaren zeventig dat de productie van speelkaarten nog maar een klein onderdeel van de bedrijfsvoering uitmaakte.

Spelcomputers

In 1974 kwam Nintendo met haar eerste speelhalautomaat die ook naar andere landen werd geëxporteerd. Spelconsoles voor thuis, die later volgden, zoals de in Japan zeer beroemde Color TV Game en de Famicom, durfde het bedrijf echter niet in andere landen uit te brengen. Het Nintendo Entertainment System (NES) uit 1985 was de eerste spelcomputer die Nintendo buiten Japan zou verkopen. Gelijk met deze console werd de zeer succesvolle Super Marioreeks uitgebracht. Aan het eind van de jaren tachtig wist het bedrijf hiermee ongeveer 80% van de wereldwijde gamemarkt in handen te krijgen.

Game Boy

Na de NES volgden meer spelcomputers, zoals de Super Nintendo en de Nintendo 64. De belangrijkste console voor het bedrijf in de jaren negentig zou echter de Game Boy worden. Bij zijn introductie was de Game Boy een geheel nieuw concept omdat het nu mogelijk was je spelcomputer overal naartoe te nemen. Voor de Game Boy was niet alleen de loodgieter Mario belangrijk. Toen Nintendo in 1996 in Japan het spel Pokémon uitbracht bleek dit meteen een grote hit. Bij het spel moest de speler een soort dieren verzamelen waarmee hij kon vechten. De enige manier om alle Pokémon te verzamelen was echter door je Game Boy te linken met een andere. Met een bijbehorende animatieserie wist het bedrijf nog meer consumenten over te halen de handheld te kopen.

Vernieuwing

In haar 125 jarig bestaan heeft Nintendo zichzelf telkens weten te vernieuwen. Ook in 2006 toen veel mensen dachten dat het bedrijf niet meer op kon boksen tegen nieuwe spelconsolemakers Sony en Microsoft, deed het bedrijf haar naam eer aan door opnieuw met een nog niet eerder ontwikkeld concept te komen. Door gebruik te maken van een controller die bewegingen kon waarnemen zorgde Nintendo ervoor dat gamen naast een passieve ook een meer actieve bezigheid werd. Met de Wii kreeg Nintendo een hele andere groep mensen aan het gamen die mogelijk nog nooit eerder een console hadden vastgepakt.

Meer weten

Landen: 

Inhoudelijke tags: 

En mis nooit meer de mooiste historische verhalen!

Neem nu een abonnement en krijg drie schitterende cadeau's!

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!