geschiedenis computerspel

De geschiedenis van de gamesindustrie

Hoewel computergames tegenwoordig niet meer weg te denken zijn, is de gamesindustrie nog helemaal niet zo oud. Dit artikel geeft een kort overzicht van de ontstaansgeschiedenis van deze bijzondere wereld.

Het allereerste computerspel

In 1958 vond de Amerikaan William A. Higinbotham het spel Tennis for two uit. Higinbotham werkte destijds in het laboratorium van een kerncentrale in New York en was op zoek naar iets leuks om te laten zien tijdens de open dag. Zijn tennis-videogame werd eerst op een oscilloscoop weergegeven, maar later maakte Higinbotham gebruik van een kleine monitor. Omdat hij nooit een patent heeft aangevraagd op het tennis-spelletje, wordt zijn spel niet als eerste computerspel gezien. Die eer gaat naar de makers van het spel Spacewar!. Zij maakten in 1962 een spel dat met twee personen tegelijk kon worden gespeeld. In eerste instantie was het spel enkel beschikbaar in universiteitskringen, maar toen het in 1973 opnieuw werd uitgebracht werd het alsnog een groot succes.

De doorbraak: Pong

Het eerste écht populaire spel dat voor de computer ontworpen werd, zag het levenslicht in 1972. Zelfs vandaag de dag wordt het spel nog in allerlei varianten gespeeld. We hebben het hier over Pong, het spelletje waarbij twee balkjes een balletje overspelen. Het spel werd gemaakt door Nolan Bushnell, de latere oprichter van Atari. In het begin was Pong slechts op één arcademachine in een kleine kroeg te spelen. De machine was binnen twee weken kapot, omdat er teveel kwartjes in zaten en het apparaat dat niet aan kon. Binnen de kortste keren stonden de arcademachines in verschillende amusementshallen over de hele wereld. Later verscheen het spel ook voor de computer.

De eerste spelcomputers

De eerste spelcomputer die op de markt verscheen was de Magnavox Odyssey. Deze eerste console was niet erg populair, omdat de kwaliteit van het apparaat veel te wensen over liet. De tweede console, de Atari 2600, deed het een stuk beter. Relatief snel na de lancering maakten andere bedrijven echter kopieën van de populaire spelcomputer, waardoor Atari flink wat geld mis liep. De eerste console van Nintendo zag overigens pas tien jaar later, in 1985, het levenslicht. Deze console werd de NES genoemd en was meteen een groot succes.

Het begin van Super Mario

Eén van de meest markante spelfiguren uit de gamewereld is Mario. Iedereen, van jong tot oud, kent de loodgieter in rode trui met tuinbroek. Mario is ontstaan in 1981, toen Shigeru Miyamoto zijn eerste tekening van het bekende karakter maakte. In deze tijd werd hij nog Jumpman genoemd en was het doel van het spel om zijn vriendin Pauline te redden uit de handen van de boosaardige Donkey Kong. Amerikaans personeel van Nintendo veranderde de naam Jumpman later in Mario, omdat het figuurtje veel zou lijken op de landheer Mario Segali.

De eerste handheld consoles en een nieuwe concurrent

In 1989 verschenen de eerste twee handhelds: de Nintendo Gameboy en de Atari Lynx. De Gameboy had op dat moment nog een zwart-wit display, terwijl de Atari Lynx al direct was uitgerust met een kleurenschermpje. In hetzelfde jaar dat Nintendo en Atari met een handheld op de markt kwamen, mengde Sega zich in de strijd om de spelcomputers. Het merk bracht de Sega Megadrive op de markt en richtte zich op een wat oudere doelgroep. Ook introduceerde Sega een spelfiguur die de concurrentiestrijd met Mario aan zou gaan: Sonic the Hedgehog.

Nederlandse gamesindustrie

Sinds 1983 is Nederland actief in de game industrie met de oprichting van de bedrijven Aackosoft en Radarsoft. Beide bedrijven maakten games voor de computer. Een paar jaar later kwamen er bedrijven in Nederland die games maakten voor consoles, zoals Guerilla Games (2000). De eerste gamedesign opleiding op het Europese continent werd gestart in 1998 in Utrecht, aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). In 2008 werd in dezelfde stad de Dutch Game Garden (DGG) opgericht, een centrum voor videogamebedrijven. In 2011 kreeg de DGG maar liefst vier miljoen euro subsidie van de Europese Unie.

Edutainment

Wat met name opvallend is aan de Nederlandse game industrie is het grote aandeel in educatieve software. Deze serious games dienden niet alleen voor plezier, de bedoeling was dat de games ook nog zouden dienen als onderwijzers. De eerste Nederlandse game bedrijven brachten hun eigen edutainment games op de markt, bijvoorbeeld de Kaereltje de Cargadoor reeks van Aackosft. In deze games ging het hoofdpersonage Kaereltje samen met de speler een bepaald schoolvak behandelen. Later nam Davilex deze rol over met bijvoorbeeld de educatieve games van RedCat (1994).

En nu?

Nadat de eerste succesvolle consoles op de wereldmarkt gekomen waren, volgden de nieuwe spelcomputers elkaar snel op. De graphics werden beter, de gameplay werd gecompliceerder en er ontstonden hele online werelden. Ook in de toekomst zal de gamesindustrie niet stil staan. De ontwikkelingen zijn nog steeds wereldwijd in volle gang. Nederlandse gameontwikkelaars boekten succes met de game Horizon Zero Dawn die maar liefst 7,6 miljoen keer is verkocht. Niet alleen games voor puur entertainment zijn succesvol, ook serious games zijn nog steeds van deze tijd. Zo ontwikkelt het Nederlandse bedrijf Tygron realistische spellen waarin gemeentes hele steden kunnen plannen.

bronnen

afbeelding

By Brookhaven National Laboratory [Public domain], via Wikimedia Commons

Ook interessant: 

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Kies jouw welkomstgeschenk

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

draken in de alpen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

colosseum

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

vrouw amerika

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.