De geschiedenis van Heineken

Heineken is één van de meest bekende biermerken ter wereld. Het is een Nederlandse multinational die actief is in meer dan 170 landen. Met meer dan honderd miljoen hectoliter bierproductie per jaar behoort het tot de grootste brouwerijen ter wereld. In het eerste half jaar van 2015 verkocht Heineken wereldwijd 1% meer bier dan het jaar ervoor. De bierexport van Nederland is tevens de op één na grootste van de wereld.  Heineken gaat het kortom voor de wind. Hoe is deze bierbrouwerij van Nederlandse komaf uitgegroeid tot een succesvol internationaal bedrijf?

Het begon in 1863 toen Gerard Adriaan Heineken een kleine stoombierbrouwerij kocht, genaamd De Hooiberg, gelegen aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam. Het pakte meteen goed uit voor Heineken, zijn bier werd goed ontvangen. Drie jaar later was het al tijd voor de bouw van een nieuwe brouwerij, op de Stadhouderskade. Dit gebouw verving de oorspronkelijke vestiging. Een derde brouwerij volgde in 1873, gebouwd in Rotterdam. Dat jaar werd de naam van de brouwerij veranderd van De Hooiberg in Heinekens Bierbrouwerij Maatschappij N.V.

Nieuwe brouwmethode

In 1869 werd er een nieuwe brouwmethode geïntroduceerd: de Heineken A-gist. Dit was een Bavariaanse methode om ondergisting toe te passen, in plaats van de traditionele bovengisting. Deze nieuwe methode zorgde ervoor dat Heineken in 1875 een gouden medaille ontving tijdens de Internationale Expositie in Frankrijk, waarna er ook naar Parijs geëxporteerd werd. De gistingmethode vormt tot op de dag van vandaag de basis van het Heineken bier.

De Heinekenboot

In 1909 nam Henry Heineken het roer over. Hij geloofde dat Heineken meer internationale stappen moest nemen. In 1914 werd daarom een brouwerij in Brussel overgenomen. Er ontstond wereldwijd vraag naar Heineken bier. In 1933 was het Heinekenbier ook in de Verenigde Staten te drinken. Drie dagen nadat de drooglegging in de Verenigde Staten voorbij was, meerde de eerste Heineken boot aan. Sindsdien is Heineken het succesvolste geïmporteerde biermerk in Amerika.

 


Titel: Brouwen aan de Eem- Amersfoort, een Stichtse bierstad in de late middeleeuwen
Auteur: Leen Alberts
ISBN: 9789087045401
Uitgever: Verloren
Prijs: €49,-

 

 


De Nederlandse biermarkt

Aan het thuisfront verstevigde Heineken zijn positie door concurrerende brouwerijen op te kopen en vervolgens te sluiten, zoals Van Vollenhoven in Amsterdam, De Sleutel in Dordrecht en de Zwarte Ruiter in Maastricht. Na de Tweede Wereldoorlog werden de kleine brouwerijen in een mum van tijd weg geconcurreerd. De eens zo diverse Nederlandse biercultuur werd hierdoor steeds homogener. Enkele grote biermerken domineerden de biermarkt, en Heineken was daar één van.

Internationaal

Het Amstel bier was de grootste concurrent voor Heineken. In 1968 begroeven ze de strijdbijl, en fuseerden de twee biergiganten. Er kwam in 1975 een nieuw hoofdkantoor met een grote nieuwe brouwerij in Zoeterwoude. Het nieuwe Heineken nam in 1989 de Limburgse brouwerij Brand over en werd hiermee de grootste bierbrouwer op de markt. Kleinzoon Freddy Heineken heeft Heineken vervolgens verder uitgebouwd tot een groot internationaal concern. Hij kwam veel in het nieuws, wegens zijn ontvoering door Cor van Hout, Willem Holleeder, Frans Meijer en Jan Boellaard.

Oorsprong rode ster3011 800px-Heineken-etykieta

De rode ster die op het etiket staat, werd al vanaf het begin gebruikt. De exacte oorsprong is zelfs voor het bedrijf Heineken onbekend. Er worden verschillende verklaringen gegeven. De ster zou een middeleeuws symbool kunnen zijn van Europese bierbrouwers. Ze geloofden dat de kracht van de ster het bier zou beschermen. Een andere verklaring is dat de ster puur uit praktische overwegingen werd gebruikt: de positie van de ster op de voordeur van de brouwerij zou de fase in het brouwproces aangeven. Tijdens de Koude Oorlog werd de rode ster verwijderd, uit angst om met het communisme in verband te worden gebracht, en verplaatst door een witte ster met rode omranding.

 

<h3>Bronnen</h3>
www.heineken.com <a href="https://www.heineken.com/nl/faq/faq-category.aspx?category=HeinekenHisto... Heineken'
</a>educatie-en-school.infonu.nl <a href="http://educatie-en-school.infonu.nl/methodiek/139571-het-heineken-logo-e... Heineken logo en haar merkidentiteit'
</a>www.volkskrant.nl <a href="http://www.volkskrant.nl/economie/heineken-populair-in-opkomende-markten... populair in opkomende markten'</a>
<h3>Afbeeldingen</h3>
Wikimedia <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Heineken#/media/File:Heineke... etiket'</a>

Rubrieken: 

Landen: 

Tijdperken: 

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Saga vikingen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.