De Zwarte Doos in het vliegtuig

De zoektocht naar vlucht 370 van Malaysia Airlines die op 8 maart 2014 van de radar verdween is inmiddels een maand gaande. Vandaag bericht een Australisch marineschip dat zij signalen van een zwarte doos ontvangen, wellicht zijn deze afkomstig van de vermiste Boeing 777.

David Warren

In 1953 vond de Australische David Warren de zwarte doos uit. In die tijd was hij werkzaam bij het Aeronautical Research Laboratory en naar aanleiding van zijn medewerking bij een onderzoek naar een vliegtuigcrash van de Comet ontstond bij hem de behoefte aan meer informatie over de vlucht. Warren wilde een zogenaamde flight data recorder en cockpit voice recorder ontwerpen, waarin alle technische gegevens over de vlucht en activiteit binnen de cockpit van het vliegtuig werden opgenomen. Zowel de conversaties van de piloten en overige staff binnen de cockpit als geluiden die mogelijk afkomstig konden zijn van bijvoorbeeld de motor zouden worden opgeslagen. Al deze data werd opgeslagen in de zwarte doos, die in tegenstelling tot zijn naam een feloranje kleur heeft. Aanvankelijk was de doos wel zwart, maar door deze kleur was de zwarte doos minder makkelijk terug te vinden.

De zwarte doos

Nadat er in 1960 wederom een onverklaarbare vliegtuigcrash was in het Australische Queensland werd het voor elk vliegtuig in Australië verplicht om in het bezit te zijn van een zwarte doos. Piloten waren in eerste instantie kritisch over de zwarte doos, de opnamefunctie zagen zij als een vorm van ‘Big Brother is watching you’. Inmiddels is er internationale regelgeving die er voor zorgt dat elk commercieel vliegtuig in het bezit is van een zwarte doos. De techniek is verbeterd, van een computersysteem naar een magnetische bandrecording, waardoor de kans dat de zwarte doos een ramp overleeft aanzienlijk groter is geworden. De zwarte doos is vindbaar tot zes kilometer diepte en zendt dertig dagen lang een signaal uit zodat deze gevonden kan worden.

De zwarte doos lost mysterie op

In meerdere gevallen heeft de zwarte doos uitsluitsel gegeven voor de reden van een crash sinds de jaren zestig. Dit was bijvoorbeeld het geval bij vlucht 447 van Air France die in 2009 in de Atlantische Oceaan stortte. Waar eerst gedacht werd aan een technisch mankement bleek in 2011 na onderzoek van de zwarte doos dat het vliegtuig neergestort was door menselijk falen. De piloten hadden niet de juiste vlieghoogte aangehouden en in plaats van dat zij probeerden te dalen zorgden zij ervoor dat het vliegtuig steeg, met als gevolg een crash die voor alle 228 inzittenden fataal werd.

Laatste woorden

De geluidsopnames van de laatste minuten in de cockpit in de zwarte doos zijn voor onderzoekers zowel informatief als shockerend. Paniek, woede, onbegrip en berusting over de situatie blijken wanneer men de laatste woorden van de piloten van verschillende verongelukte vliegtuigen beluisterd. Variërend van ‘we’re finished’, ‘what’s happening?’ tot ‘I rely on God’ zijn de laatste opnames die diverse zwarte dozen hebben opgeslagen. Sommige piloten zijn zeker van een noodlottig einde en betuigen hun liefde voor hun naasten, bidden of nemen op een andere manier afscheid. Anderen zijn tot op het laatste moment bezig geweest met het proberen het vliegtuig weer op de juiste koers te krijgen en mayday-oproepen uit te zenden.

De toekomst van de zwarte doos

Omdat de data in de zwarte doos niet altijd duidelijkheid geeft over de oorzaken van een vliegtuigcrash wordt er door diverse experts al jaren gepleit voor verbeteringen aan de zwarte doos. Plannen om niet alleen audiobestanden, maar ook video-materiaal uit de cockpit op te slaan ontvangen veel verzet uit de hoek van de piloten. Zij wijzen op de inbreuk op hun privacy door middel van deze opnames en menen dat geluidsopnames meer dan voldoende informatie kunnen leveren aan de onderzoekers. Ook wordt er onderzocht of een vliegtuig niet één maar twee flight recorders moet bezitten. Hierbij zou één van de opnameapparaten zoals een schietstoel zichzelf bij een ongeluk uit het vliegtuig werpen zodat deze makkelijker gevonden kan worden. De plannen voor onder meer deze verbeteringen aan de zwarte doos liggen al jaren klaar, maar worden tot op heden nog niet internationaal doorgevoerd.  

Landen: 

Onderwerpen: 

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.