Designcollectief MOAM ontwerpt voor Nationaal Comité 4 en 5 mei

In het kader van 70 jaar Bevrijding heeft het jonge designerscollectief MOAM exclusief voor het Nationaal Comité 4 en 5 mei een sweater, een kettinkje en een stropdas ontworpen. Het betreft een limited edition collectie. De fakkel, het nationale symbool van herdenken en vieren, staat in deze ontwerpen centraal. De producten zijn vanaf vandaag verkrijgbaar in de webshop van het comité.

 Sweater, kettinkje en stropdas ter ere van 70 jaar Bevrijding

“De fakkel van 4 en 5 mei is sinds enkele jaren als speldje en sticker te dragen. Het lustrumjaar 70 jaar Bevrijding is een mooie aanleiding om jonge designers hun visie op het dragen van de fakkel en op de vrijheid te laten geven. Om vrijheid door te kunnen geven is het belangrijk dat steeds nieuwe generaties over hun vrijheid nadenken en zich bewust zijn van hun geschiedenis”, aldus Joan Leemhuis-Stout, voorzitter van het comité. Door de fakkel- items te dragen laten mensen zien dat zij 4 en 5 mei belangrijk vinden en een warm hart toedragen.

Moam

MOAM is in 2013 opgericht door Martijn Nekoui (26) vanuit de gedachte dat Nederland veel kennis in huis heeft die overgedragen dient te worden aan een nieuwe generatie. Het is een platform dat jong, creatief talent koppelt aan grote namen uit de Nederlandse mode-industrie. MOAM werkte eerder met Bijenkorf, HEMA, FOAM en EYE filminstituut. De producten van MOAM zijn duurzaam en kwalitatief hoogwaardig. De jonge designers geven vaak hun visie op nationaal erfgoed en nationale tradities. “De nationale momenten 4 en 5 mei sluiten hier zeer goed bij aan”, aldus Nekoui. “Vrijheid en vooral creatieve vrijheid zijn voor mij enorm belangrijk. Ik ben me ervan bewust dat vrijheid niet overal ter wereld vanzelfsprekend is. Ik ben trots dat hier alles kan en mag, maar ik schrik ook nog elke dag van het nieuws over oorlog in andere landen als ik de krant opensla.”

image001

Vrijheid geef je door

De sweater, het sieraad en de stropdas zijn elk door een andere designer ontworpen. Lotte van Dijk heeft de unisex sweater met fakkelprint ontworpen. Het design van de satijnen das komt van Brian Geradts en Annelotte Vos is verantwoordelijk voor het ontwerp van de zilveren halsketting. Vos: “Ik wilde echt een duurzaam product ontwikkelen. Sieraden worden vaak van moeder op dochter doorgegeven, elke generatie weer. Net zoals je vrijheid doorgeeft van generatie op generatie. Ik hoop dan ook dat dit kettinkje daar symbool voor mag staan.”

Over de designers

Lotte van Dijk is in 2014 afgestudeerd aan het Amsterdam Fashion Institute met een vernieuwende vrouwencollectie. Interessant stofgebruik en unieke prints waren eyecatchers binnen de collectie waardoor zij werd geselecteerd voor de modeprijzen Lichting 2014 en Remix Milaan 2015.

Annelotte Vos, afgestudeerd aan ArtEZ in 2008, is de sieradenontwerper achter het succesvolle bedrijf SOTINE. Ze ontwerpt sieraden met een elegante en duurzame uitstraling en is altijd op zoek naar innovatie binnen haar designs.

Brian Geradts studeerde in 2012 met een mannencollectie af aan de Academie Beeldende Kunsten in Maastricht. Daarna heeft Geradts zich gespecialiseerd in 2D-prints en visual merchandising. Ook heeft hij zijn eigen label.

Martijn Nekoui is in 2012 met MOAM afgestudeerd aan het Amsterdam Fashion Institute. MOAM is een platform dat jong creatief talent koppelt aan iconische namen uit de Nederlandse mode-industrie. MOAM werkte onder andere samen met Viktor&Rolf, Frans Molenaar, Doutzen Kroes, FOAM en de Bijenkorf.

De sweater, het kettinkje of de stropdas kopen? Klik hier!

image002

Rubrieken: 

Het machtige hof van Hendrik VIII

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 14 november 23:59 u. een abonnement.

VOC

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 15 november een abonnement.

Special maand van de geschiedenis

Tijdelijke actie! Neem vóór donderdag 31 oktober een abonnement, dan ontvang je deze extra dikke special.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Kolenmijn 1

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 14 november 23:59 u. een abonnement.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!