Geen afbeelding beschikbaar

Geschiedenis van de Jumbo

Vandaag werd bekend gemaakt dat de 400 winkels van supermarktketen C1000 overgenomen worden door concurrent Jumbo. Uit cijfers van onderzoeksbureau Dun & Bradstreet blijkt dat Jumbo inmiddels de snelst groeiende supermarktketen in Europa is. Toch begon het bedrijf nog geen eeuw geleden als het eenmansbedrijf van Johan van Eerdt.

In 1921 stichtte Johan van Eerdt de ‘Groothandel van Eerdt’ te Veghel. Hij verkocht daar onder andere exotische waren die hij liet importeren uit de Nederlandse koloniën. Aanvankelijk was de groothandel slechts een eenmanszaak, maar al snel groeide het uit tot een familiebedrijf. Na de dood van Johan kwam het bedrijf in handen van diens neef, Frits. Onder zijn leiding maakte de groothandel een grote groeiperiode door en werd de naam van het bedrijf veranderd van ‘Van Eerdt’ naar ‘Van Eerd’. In 1956 wordt Frits opgevolgd door zijn zoon Karel, die vervolgens besloot de overstap naar supermarkten te maken.

Jumbo

Op 18 oktober 1979 begonnen Jan en Anita Meurs een supermarkt in Tilburg. Ze vernoemden hun winkel naar de ruim vier meter hoge wereldberoemde savanne- olifant ‘Jumbo’, die in de negentiende eeuw door Europa en Amerika toerde. Op deze manier hoopten ze de concurrentie aan te gaan met de lokale ‘Terro’ supermarkt, die was vernoemd naar het Spaanse woord voor stier. Maar ondanks de originele naam had de familie Meurs weinig succes met de Jumbo, en dus verkochten zij de formule van de supermarkt in 1983 aan Karel van Eerd. Dit betekende het begin van de winkelketen Jumbo, die zich in korte tijd verspreidde over Limburg, Noord-Brabant en Zeeland.

Zeven Zekerheden

Maar de echte doorbraak van het bedrijf kwam pas in de jaren ’90. Toen introduceerde Karel van Eerd namelijk de zogenaamde ‘Zeven Dagelijkse Zekerheden’ formule, waarin vooral klantvriendelijkheid centraal stond. Doelstelling was om alle ergernissen van de klant, zoals niet verse producten of lange wachtrijen voor de kassa, zo veel mogelijk weg te nemen. De ‘Zeven Dagelijkse Zekerheden’ formule bevatte daarom een aantal garanties, waaronder de laagste prijs, goede service en geld terug bij ontevredenheid. Het nieuwe concept sloeg aan bij de consument en binnen tien jaar verdrievoudigde de omzet van Jumbo.

Overnames

Aanvankelijk richtte Jumbo zich uitsluitend op Zuid-Nederland, maar sinds 2000 breidt de supermarktketen zich ook naar het noorden uit. Zo kocht het bedrijf in 2006 en 2007 een groot aantal Konmar- en Super de Boer vestigingen in de Randstad. Twee jaar later nam Jumbo vervolgens het hele concern van Super de Boer over, waarmee het qua grootte uitgroeide tot de derde supermarktketen van Nederland.  Met de huidige overname van de vierhonderd winkels van de voormalige nummer twee C-1000 stijgt de Jumbo wederom een plaatsje. Alleen de Albert Heijn keten van Ahold is met ruim 850 Nederlandse vestigingen nu nog groter. Jumbo is overigens nog steeds geheel in handen van directeur Karel van Eerd en zijn drie kinderen, die inmiddels ook betrokken zijn bij het familiebedrijf.

Rubrieken: 

Landen: 

Personen: 

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Het ‘sterrenkamp’ in Bergen-Belsen

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Jan van Schaffelaar

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Geschiedenis magazine 3 van 2024 nu in de winkel

Het derde nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief.