Hawker Typhoon 1944

Opruimen van wrakstukken uit de Tweede Wereldoorlog mogelijk betaald door het Rijk

Het CDA en CU wilden 30 mei 2018 de overheid laten betalen voor het bergen van wrakstukken uit de Tweede Wereldoorlog.  De kosten van het lokaliseren en opgraven van neergestorte vliegtuigen kwamen tot vandaag voornamelijk neer bij de gemeentes, die per wrakstuk al gauw een half miljoen euro kwijt waren.  Enkel wanneer er op de crashsite mogelijk bommen zouden liggen, wilde de overheid een gedeelte van de opruiming meebetalen. Het Rijk vermeed dusver het dekken van de volledige berging omdat dikwijls onduidelijk was of de omgekomen vliegtuigbemanning überhaupt gevonden zou worden. De lichamen van de neergestorte piloten zouden zijn  vergaan in het water of aan flarden zijn gescheurd door de explosie. Boven Nederland werd in de Tweede Wereldoorg namelijk flink wat afgevuurd in de lucht.

Relatief hoge verliezen voor de Duitsers

In de luchtoorlog van 1940-1945 boven Nederland werden meer dan  5000 oorlogsvliegtuigen neergehaald. Met name Duitse Messerschmitts en Britse Lancaster- en Halifax bommenwerpers crashten in de bodem of belandden in zee.. De Duitse luchtmacht leed in mei 1940 relatief hoge verliezen tijdens de verovering van Nederland. Tijdens de gewaagde, maar mislukte luchtlandingsoperatie rond Den Haag stortten 220 vliegtuigen ter aarde. 1600 Duitsers werden  krijgsgevangen gemaakt.  De meeste neergestorte Duitse bommenwerpers, veelal bestuurd door instructeurs,  vielen ten prooi aan het Nederlandse luchtafweergeschut.

Rotterdam 14 mei 1940

Honderden geallieerde vliegtuigen neergehaald

Op hun beurt schoten de Duitsers tijdens de bezetting in Nederland honderden geallieerde vliegtuigen uit de lucht. Vermoedelijk kwamen zo’n 1085 Britse en Amerikaanse bemanningsleden met vliegtuig en al terecht onder de Nederlandse bodem. Overigens nadat velen van hen, mede door het slechte zicht, Nederlandse doelen hadden bestookt. De vliegtuigen kwamen vooral neer in de Noordzee, in de wateren van Zeeland en tussen de Waddeneilanden. Ook boorden honderden neergehaalde vliegtuigen zich soms meters diep in de grond.  Met name in Limburg en rond de steden Arnhem en Nijmegen lagen sinds de oorlogstijd Amerikaanse en Britse wrakstukken.

Zelfstandig puinruimen

Het grootste gedeelte van het puinruimen werd al tijdens de bezetting verricht door de Duitsers. Vanaf de bevrijding stond het eenieder vrij de wrakstukken weg te halen. Dit tot opluchting van boeren en baggerbedrijven die hinder ondervonden van losliggende wrakstukken en niet-geëxplodeerde explosieven onder de grond en in zee. De overheid vaardigde in 1996 een verbod uit op het zelfstandig weghalen van neergeschoten oorlogsmateriaal. Dit mocht enkel worden gedaan onder toezicht van een officier van de Koninklijke Luchtmacht. Sindsdien lagen nog zo’n 30 tot 35 wrakstukken onder de grond.

Een eervolle herbegrafenis voor de piloten

De Tweede Kamer zal binnenkort vergaderen of de overheid de kosten van de opruiming op zich neemt. Als dat gebeurt kunnen de omgekomen piloten een eervolle herbegrafenis krijgen. Voor de Britse regering hoeft het overigens niet. Volgens de Britten gaat er geen graf boven een oorlogsgraf.

 

Bestelinformatie

Spoor naar Woeste HoeveSpoor naar Woeste Hoeve – De zoektocht naar de geëxecuteerde piloot Czesław Oberdak
Auteur: Richard Schuurman,
ISBN: 978-90-8704-250-9
Uitgever: Verloren
Prijs: €29,–  

Bestel Spoor naar Woeste Hoeve

 

 

Bronnen:

Afbeeldingen:

  • Public doman via Wikimedia Commons
  • By Royal Air Force official photographer : Saidman [Public domain], via Wikimedia Commons

 

Meer weten

En mis nooit meer de mooiste historische verhalen!

Neem nu een abonnement en krijg drie schitterende cadeau's!

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!