Van Nederland 1 naar Nederlandse Publieke Omroep 1 (NPO 1)
Om het in de toekomst voor mensen makkelijker te maken onze programma’s te blijven vinden, gaan we ze allemaal als afzender ‘de Nederlandse Publieke Omroep’ meegeven.
Aldus Henk Hagoort, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Alle radio- en tv-zenders van de Publieke Omroep krijgen een nieuwe naam. De televisiezenders Nederland 1, 2 en 3 gaan NPO 1, 2 en 3 heten en ook de radiozenders krijgen de toevoeging NPO. De publieke omroepen bestaan sinds de jaren ’20 van de vorige eeuw.
De eerste Nederlandse uitzending vond plaats op 24 december 1924. De Nederlandse Christelijke Radio Vereniging (NCRV) was verantwoordelijk voor deze radio-uitzending. Al snel volgden meer omroepen, zoals de Katholieke Radio Omroep (KRO) en de Vereniging van Arbeiders Radio Amateurs (VARA) in 1925. De Vrijzinnige Protestantse Omroep (VPRO) en de Algemene Vereniging Radio Omroep (AVRO) werden kort daarna opgericht. De omroepen waren allemaal ingedeeld volgens de levensbeschouwelijke zuilen waaruit de samenleving in Nederland destijds bestond. Vanaf 1930 was er met het ‘Zendtijdbesluit’ voor het eerst wettelijk geregeld hoeveel zendtijd elke omroep toebedeeld kreeg.
Eerste televisieuitzending
In 1951 vond op de avond van 2 oktober de eerste Nederlandse televisie-uitzending plaats. Een paar jaar later, in 1956, werd ook voor de televisie wettelijk geregeld hoeveel zendtijd elke omroep kreeg. Doordat mensen steeds vaker een televisietoestel aanschaften, werd er meer televisie gekeken en maakten mensen kennis met de programma’s van andere omroepen. Er wordt verondersteld dat de televisie een grote rol heeft gespeeld bij het vervagen van de grenzen tussen verschillende zuilen in de jaren ’60 en ‘70.
Komst van commerciele TV
In de jaren ’80 probeerde de Nederlandse regering nog om de opkomst van Nederlandse commerciële televisie tegen te houden. De omroepen moesten zich daarom meer als een eenheid gaan profileren om te kunnen concurreren tegen de commerciële buitenlandse zenders. Toch was de commerciële televisie in Nederland niet tegen te houden. Uiteindelijk werd in 1992 de commerciële televisie in Nederland gelegaliseerd.
Door te zorgen dat het merk Publieke Omroep sterker wordt en de zenders nog meer een eenheid worden, hoopt de NPO ook in de toekomst te kunnen blijven concurreren met de commerciële zenders en tegenwicht te kunnen bieden tegen grote merknamen als Apple en Youtube. Wanneer de naamsverandering wordt doorgevoerd is nog niet bekend.
Bronnen
- Elsevier, Nieuwe naam voor Publieke (…), 12-03-2013
- NOS.nl, Nieuwe naam voor Publieke (…), 12-03-2013
- NRC.nl, Nieuwe naam zenders (…), 12-03-2013
Afbeelding
- Nationaal Archief, Gezin kijkt naar de (…), 1951