Home » Reportage
Zilver museum prinsenhof delft

Museum Prinsenhof Delft ontvangt zilveren suikerstrooilepel

Tijdens de tentoonstelling Zilver. Meesterwerken van Delftse zilversmeden 1590-1800 heeft Museum Prinsenhof Delft een bijzondere schenking ongvangen. Uit een particuliere verzameling ontving het museum een zilveren suikerstrooilepel van een Delftse zilversmid uit de achttiende eeuw.

De suikerstrooilepel is een lepel met perforaties die een bloem met acht bladen vormen. Daarmee kon de suiker gestrooid worden. De lepel is in éen keer gesmeed, daarna zijn op het handvat van de lepel een leeuw en een schild gesoldeerd.

Suikerstrooilepels

Zilveren strooilepels werden in de Nederlanden veel gebruikt. Vaak werd zilverwerk, zoals een strooilepel, als geboortecadeau gegeven. Een waardevol geschenk in een periode dat suiker nog een luxeproduct was. Hoewel er op veilingsites nog altijd veel strooilepels worden aangeboden, is dit een bijzonder exemplaar. De lepel is namelijk gemaakt door de Delftse zilversmid Johannes van Coppenhage. Van hem is maar weinig werk bekend, maar zijn naam staat op een insculpatieplaat uit de periode 1766-1800.

Hoe liet de rijke Delftse burgerij zich inspireren door de Europese royalty? En waarom? Dat zie je in de tentoonstelling 'Zilver. Meesterstukken van Delftse zilversmeden 1590-1800' in het Prinsenhof in Delft.

Een Delftse zilvermeester

Zo’n insculpatieplaat was een belangrijk controlemiddel. Nadat een zilversmid in opleiding zijn meesterproef met succes aflegde, mocht hij bij het gilde van zilversmeden zijn meesterteken of naam op zo’n insculpatieplaat aanbrengen. Daarmee had hij dan zijn ‘merk’ vastgelegd en kon men controleren dat een stuk zilverwerk dus ook door een échte, bij het gilde aangesloten meester in de zilverkunst was gemaakt. Daarmee was zo’n merkteken dus ook een echt keurmerk voor de kwaliteit van zilverwerk. In de tentoonstellig Zilver. Meesterwerken van Delftse zilversmeden 1590-1800 is de insculpatieplaat waarop het meesterteken van Johannes van Coppenhage staat, ook te zien. Een werk van de meester zelf, had het museum echter nog niet. Daarom is het museum ook blij met het zeldzame werk van een echte Delftse zilvermeester.

De nieuwste aanwinst is nog niet in het museum te zien. Eerst wordt de lepel nog ter conservering in behandeling genomen. Deelnemers aan de zilverpoetsdag op 4 oktober konden de lepel al wel even bekijken. De lepel is afkomstig uit de particuliere verzameling van de familie Lely. 

Ook interessant: 

Partners: 

Tijdperken: 

Nu in de winkel

Het nieuwe nummer is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.