Geen afbeelding beschikbaar

Citaat van de dag: Snelwegen

Meer asfalt werkt! Alle snelwegen nog een baan erbij!

Aldus presentator Jan Roos gisteren in het radioprogramma Avondspits. Roos opperde zijn stelling naar aanleiding van het nieuws dat er het afgelopen kwartaal 30 procent minder files stonden dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens minister Schultz van Haegen van Infrastructuur is de ontwikkeling het gevolg van de aanleg van extra spits- en rijstroken. GroenLinks Kamerlid Liesbeth van Tongen denkt echter dat deze oplossing slechts tijdelijk zal werken, want “over twee of drie jaar slibt het gewoon weer vol”. De eerste snelweg in Nederland werd in 1937 aangelegd.

In 1921 was het constructeur Ten Bokkel Huinink die als eerste voorstelde om in Nederland een weg op een ‘hoogviaduct’ aan te leggen. Aanvankelijk werd zijn plan afgewezen, maar twaalf jaar later besloot de regering het idee toch nog door te voeren. Ze kozen ervoor om de nieuwe rijksweg A12 tussen Den Haag en Gouda aan te leggen volgens het Italiaanse voorbeeld van de autostrada. Dit betekende een traject van twee brede rijbanen, gescheiden door een vluchtstrook en voorzien van ongelijkvloerse kruisingen met dwarswegen. Daarnaast kreeg de A12 ook verharde ‘parkeerbermen’, waarmee het de eerste snelweg ter wereld werd met een vluchtstrook.

Op 15 april 1937 werden de eerste tien kilometer van de A12, het gedeelte tussen Voorburg en Zoetermeer, feestelijk vrijgegeven voor verkeer. Sindsdien is de totale lengte van de Nederlandse snelwegen inmiddels toegenomen tot een totaal van meer dan 2.346 kilometer asfalt.

Rubrieken: 

Partners: 

Landen: 

Nu in de winkel

Het nieuwe nummer is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!