autoverzekering oldtimer Zwitserland

De geschiedenis van de autoverzekering

Verzekeringsbedrijven zijn een relatief nieuw fenomeen maar de principes erachter zijn al eeuwenoud. Door risico’s te spreiden en kapitaal te bundelen profiteren individu, samenleving en verzekeringsagent, hoewel de laatste soms wellicht het meest. De autoverzekering, die in Nederland verplicht is voor autobezitters, vloeit dan ook logischerwijs voort uit de pogingen van onder meer Babyloniërs en Grieken zich te verzekeren tegen de wispelturigheid van het lot. 


Risicospreiding in de oudheid


Met name handelaren en investeerders zijn altijd op zoek geweest naar manieren om risico’s en verliezen zoveel mogelijk te spreiden. Vaak moesten zij lange reizen maken en kon het verlies van een vracht goederen fatale gevolgen hebben. Chinese handelaren losten dat op door goederen over zoveel mogelijk schepen te verspreiden. Babyloniërs en Grieken betaalden extra geld aan crediteuren in ruil voor vrijstelling van terugbetaling, mocht er iets met de lading gebeuren. 


Verzekeringen in de vroegmoderne tijd


In de oudheid ging het met name om verzekeringen in de transportsector, alhoewel de constructies van sommige Romeinse collegia en middeleeuwse gilden als levensverzekeringen kunnen worden beschouwd. Vanaf de zeventiende en achttiende eeuw werden individuele inboedel- en levensverzekeringen langzaam steeds populairder. In Engeland speelde de brand van Londen hierbij een grote rol, terwijl Benjamin Franklin het sluiten van inboedelverzekeringen aanmoedigde in Amerika. 


De auto en de autoverzekering


Toen de auto zijn intrede deed aan het einde van de negentiende eeuw zorgde dit voor meer ongelukken dan bij eerdere transportmiddelen. Wie was er verantwoordelijk voor de schade die aangericht werd bij een ongeluk? Na de Eerste Wereldoorlog konden steeds meer mensen zich een auto veroorloven en daardoor werd het probleem een stuk urgenter. Daarom stelde Connecticut in 1925 als eerste de regel in dat bestuurders moesten kunnen bewijzen dat ze de schade van een ongeluk konden betalen. De makkelijkste manier was de aansprakelijkheidsverzekering, waarvan de eerste wellicht al in 1897 door Gilbert Loomis werd afgesloten. 


Na Connecticut volgden veel andere staten en gingen de regels steeds verder. In veel landen was het afsluiten van een verzekering een eis om de weg op te mogen. Ook in Nederland is een autoverzekering verplicht. Die is afhankelijk van leeftijd, woonplaats, type auto en de voorkeuren van de bestuurder. 


 


Bronnen:


  • Dickson, P. G. M (1960) The Sun Insurance Office, 1710–1960: The history of two and a half centuries of British insurance (Oxford University Press)
  • Trennery, C.F. (1926) The Origin and Early History of Insurance: Including the Contract of Bottomry (The Lawbook Exchange Ltd)
  • DMV: ‘history of car insurance’ 
  • Early American Automobiles


Afbeelding:


  • Antieke Ford. Anefo, Nationaal Archief. 2.24.01.05

Ook interessant: 

Partners: 

Landen: 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Geschiedenis Magazine 4

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 30 mei. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Jan van Schaffelaar

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.