Geschiedenis van de KLM

Vandaag, op 28 juli 2016, staakt een deel van het KLM personeel. Het betreft het grondpersoneel van de vrachtafdeling. Er wordt echter niet uitgesloten dat er meer stakingen plaats zullen vinden als niet aan de eisen van het personeel wordt voldaan. De eisen betreffen vooral een structurele loonsverhoging. De geschiedenis van KLM begint in 1919.

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) werd in 1919 opgericht met een startkapitaal van 1,2 miljoen gulden. De Luitenant-vlieger Albert Plesman werd administrateur en later directeur. Het predicaat Koninklijk werd verleend door Koningin Wilhelmina. De eerste commerciële vlucht van KLM vond plaats op 17 mei 1920 van Amsterdam naar Londen, gevlogen door de Engelse piloot H. Shaw. Het werd de eerste internationale lijndienst ter wereld. Gedurende het eerste jaar van KLM werden er in totaal 345 passagiers vervoerd en 25.000 kilo aan post en vracht.

Eerste vlucht naar Nederlands-Indië

In 1924 vloog KLM voor het eerst naar Indonesië, destijds nog Nederlands-Indië met Batavia als hoofdstad. Vijf jaar later werd Amsterdam-Batavia een echte lijndienst. De reis duurde enkele weken en was de langstdurende lijnvlucht voor de Tweede Wereldoorlog. De eerste KLM vlucht over de Atlantische oceaan vond plaats in 1934, namelijk naar Curaçao. Daarnaast was KLM in 1946 de eerste Europese maatschappij die na de oorlog een lijndienst over de oceaan naar de Verenigde Staten vloog, te beginnen bij New York.

Eerste straalvliegtuigen

De eerste straalvliegtuigen van KLM stammen uit 1960. De straalvliegtuigen waren groter en vlogen een stuk sneller, waardoor de reistijden flink afnamen. Met de intrede van de straalmotoren konden alle plekken in de wereld binnen 24 uur bereikt worden, mits deze over een internationaal vliegveld beschikten.  


Leestip:

Luchtmeisjes Luchtmeisjes

€ 19.95

 

 

Boeing 747: de Jumbo Jet

In 1971 nam KLM voor het eerst de eerste Boeing 747 in gebruik, ook wel de ‘jumbo jet’ genoemd. De Boeing 747 was op dat moment het grootste passagiersvliegtuig ter wereld en kon aanzienlijk meer passagiers vervoeren dan de vliegtuigen die daarvoor in gebruik waren. Voorheen konden namelijk zo’n 190 passagiers meevliegen en met de Boeing 747 kwam dat aantal op 524 te liggen.

Samenwerkingsverbanden met de KLM

Vanaf de jaren ’80 begon KLM samenwerkingsverbanden aan te gaan met andere luchtvaartmaatschappijen, om uiteindelijk meer plekken in de wereld als reisbestemming aan te kunnen bieden. De samenwerking met Northwest Airlines vanaf 1993 was hier een voorbeeld van. Samen voerden zij de vluchten uit tussen de Verenigde Staten en Europa. In 2004 koos KLM er zelfs voor te fuseren met Air France, waarmee beide luchtvaartmaatschappijen een hoop kosten zouden moeten besparen. Of deze fusie succesvol is geweest valt te betwisten naar aanleiding van de huidige stakingen.

Tegenwoordig kan KLM op één vlucht meer dan 400 passagiers en 20.000 kilo vracht vervoeren, een gigantisch verschil met het aantal passagiers en kilo vracht wat KLM in haar gehele eerste jaar vervoerde. Ondanks de fusie met Air France blijft KLM onder haar eigen naam de wereld overvliegen. 


 

Meer weten

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!

En mis nooit meer de mooiste historische verhalen!

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!