Pin-up girls bevrijdden vrouwen uit het korset
Waar komen de pin-up girls vandaan en nog belangrijker, waarvoor stonden ze symbool?
De eerste pin-up girls op de fiets
De uitdagende en sexy pin-up girls doen veel mensen denken aan de gouden jaren van de Amerikaanse pin-up girls tijdens de Tweede Wereldoorlog. Minder bekend is dat de pin-up girls al jaren voor de Eerste Wereldoorlog verschenen. En niet om de ogen van de jonge soldaten te bekoren, maar juist om vrouwen te bevrijden uit de verstikkende victoriaanse jurken. Het verhaal van de pin-upgirls begint met de opkomst van de fiets. Eind 19e eeuw werd de fiets beschikbaar voor het grote publiek en direct populair. Voor vrouwen betekende de fiets dat ze onafhankelijk van een man van A naar B konden reizen, maar ook dat er een verandering in mode nodig was. Met de grote en stijve victoriaanse jurken was het vrijwel onmogelijk om te fietsen, kortere rokken en zelfs broeken deden hun intrede voor de vrouw. De fiets betekende een enorme sprong voorwaarts in de emancipatie van de vrouw. De Amerikaanse krant The Columbian schreef in 1895: ''The woman on the wheel is altogether a novelty, and is essentially a product of the last decade of the century, she is riding to greater freedom, to a nearer equality with man, to the habit of taking care of herself, and to new views on the subject of clothes philosophy.''
Emancipatiegolf en de Gibson girls
De emancipatiegolf in Amerika eind 19e eeuw zorgde voor een nieuw feministisch ideaal van de vrouw, samengevat in het concept de ‘New Woman’. De ‘New Woman’ was sociaal en economisch onafhankelijk en daarnaast goed onderwezen. Bij deze vrijgevochten moderne vrouw hoorde ook een nieuwe seksuele en vrouwelijke kant. Deze nieuwe vrouwelijkheid kant werd vormgegeven door de illustrator Charles Dana Gibson. ''Because the New Woman was symbolic of her new ideas about her sex, it was inevitable that she would also come to symbolize new ideas about sexuality.'' Vanaf 1895 verschenen zijn pengetekende vrouwen in het Life Magazine die de personificatie van het vrouwelijke ideaal van schoonheid vertegenwoordigden. In de nieuwe mode werd het zandloperfiguur van de vrouw benadrukt samen met volle lippen en zwoele blikken. Het vrouwelijk lichaam werd iets wat getoond mocht worden en de Gibson girls werden mateloos populair. De Gibson girls waren de eerste dream girls, onbereikbaar en alleen tastbaar als poster aan de muur. De term pin-up girl refereert dan ook naar de postermeisjes aan de muur. Veel illustrators, maar ook fotografen, volgenden de trend die Gibson ingezet had en de pin-up girls raakten wijdverspreid.
Pin-up girls houden de moraal hoog tijdens de oorlog
Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak werden de pin-up girls ingezet om de moraal van de Amerikaanse soldaat hoog te houden. De Amerikaanse president Woodrow Wilson richtte in 1917 de Committee on Public Information op met als doel om het Amerikaanse patriottisme aan te wakkeren en mannen aan te sporen zich aan te melden voor het leger. Knappe vrouwen in sexy militaire uniformen verschenen vaak op de posters. Ze kondigden berichten aan als ‘’Gee, I wish I was a man. I’d join the army’’ en ‘’Be a man and do it.’’ Tijdens de Tweede Wereldoorlog, de hoogtijdagen van de pin-up girls, werd de propaganda geperfectioneerd. De Vargas girls uit het Esquire Magazine, populair geworden tijdens de jaren ’30, werden tijdens de Tweede Wereldoorlog ingezet als nationale symbolen. De Vargas girls werden mateloos populair bij de Amerikaanse soldaten. Tussen 1942 en 1946 werden 9 miljoen exemplaren van het Esquire Magazine met de Vargas girls kosteloos opgestuurd naar alle Amerikaanse troepen. Hiernaast verschenen de vrouwen ook op de neuzen van bommenwerpers en vliegtuigen. De pin-up girls van de Tweede Wereldoorlog vormden een inspiratie voor de soldaten en werden veelal positief beschouwd als inspirerende vrouwelijke patriotten die geluk brachten.
Fifties girls
Na de oorlog beseften de snelle Amerikaanse reclamemannen dat sex sells, erotische pin-up girls werden nu ingezet in de reclame. Bettie Page, waarschijnlijk een van de meest beroemde pin-up girls, zorgde voor de succesvolle transitie van pin-up girls van illustratie naar fotografie. Page verscheen op een ontelbaar aantal kalenders en in minstens net zoveel tijdschriften. Sensuele foto’s van actrices, waaronder Marilyn Monroe, werden gebruikt bij de promotie van films. Hugh Hefner maakte gebruik van de populariteit van de pin-up girls door in 1953 een tijdschrift te lanceren rondom het imago van deze vrouwen. Een naakt gefotografeerde Marilyn Monroe als Sweetheart of the Month van de eerste Playboy veroorzaakte een sensatie. Al snel streefden de steeds minder verhullende foto’s van naakte dames de uitdagende maar onschuldige pin-up girls voorbij.
Een jonge Marilyn Monroe
Het gouden tijdperk van de pin-up girls was voorbij, maar de erfenis van de pin-up girls leeft vandaag de dag nog steeds voort. De pin-up girls waren veel meer dan enkel lange benen en verleidelijke knipogen, ze bevrijdden vrouwen van de lange victoriaanse rokken. Zo gaven ze vorm aan de seksualiteit van de moderne vrouw.
Bronnen
arthistoryarchive.com, Pin-up art
pinuppassion.com, Pin-up history
all-that-is-interesting.com, Pin-up history
historyextra.com, Pin-up girls through history
huffingtonpost.com, Pin-up girl history
en.wikipedia.org, Pin-up model
en.wikipedia.org, Gibson girls
theatlantic.com, The technology craze of the 1890s that forever changed womens rights
en.wikipedia.org, New Woman
en.wikipedia.org, Committee on Public Information
Afbeeldingen
commons.wikimedia.org, Ellimans
en.wikipedia.org, Gibson girls
commons.wikimedia.org, B25 Briefing time
en.wikipedia.org, Marilyn Monroe postcard