Volkswagen, het idee van Hitler
Ik ben ervan overtuigd dat elektrische auto's in China een succes gaan worden
Aldus Karl-Thomas Neumann van Volkswagen. Het Duitse autobedrijf wil in 2014 beginnen met de productie van elektrische auto’s in China. De Volkswagen had niet altijd zo’n vriendelijk en groen imago. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het bedrijf nauw verbonden met de nationaalsocialistische leiders van Duitsland: Adolf Hitler.
Het begon in de jaren ’20 van de vorige eeuw, toen de Oostenrijkse auto-ingenieur Ferdinand Porsche met een nieuw idee voor een goedkope auto kwam. Niemand had er belangstelling voor en slechts enkele prototypen werden ontwikkeld. Daarom begon hij voor zichzelf. Porsche werd al gauw opgemerkt door de geïnteresseerde politicus, Adolf Hitler. De rijkskanselier gaf hem in 1934 de opdracht om een wagen 'voor het volk' te ontwerpen. De eisen waren als volgt: de auto moest een topsnelheid van 100 km/u halen, geschikt zijn voor een klein gezin of voor drie soldaten en een mitrailleur, het moest een luchtgekoelde motor hebben en betaalbaar zijn voor gewone Duitsers.
In 1938 legde de Führer de eerste steen van de fabriek. De auto, genaamd "Kraft durch Freude" (in de volksmond een Kever), rolde in 1940 voor het eerst van de lopende band. Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog richtte het bedrijf zich naast personenauto’s ook op de productie van legervoertuigen, zoals de Kübelwagen. Ook werden in de fabriek onderdelen voor raketten gemaakt en werden er militaire uitvoeringen van de Kever gerealiseerd.
Aan het eind van de oorlog werd de fabriek zwaar gebombardeerd door de geallieerden. De KdF-fabriek werd overgedragen aan de Britten, en Majoor Ivan Hirst nam de leiding over de productie. Hij schakelde het bedrijf in voor het Britse leger, om het tekort aan voertuigen te compenseren. De naam werd omgedoopt in Wolfsburg Motor Works, naar de stad waar de fabriek stond. Later kreeg het de naam Volkswagen en stond het autobedrijf symbool voor de herleving van de Duitse industriële economie.