Geen afbeelding beschikbaar

Hogesnelheidstrein

Het 15-jarig bestaan van Thalys heeft extra glans gekregen dankzij de goede resultaten

Aldus Franck Gervais, CEO van Thalys International. Het gaat erg goed met de Hoge Snelheidslijn (HSL) van Amsterdam naar Parijs. Thalys boekte een omzetstijging van 8,4% en het aantal reizigers is toegenomen. Meer dan 6,6 miljoen mensen werden vorig jaar vervoerd door de Thalys. De HSL is relatief nieuw voor Nederland, de eerste snelle treinen reden al in het begin van de vorige eeuw.

Het bedrijf Siemens & Halke werkte aan een trein die snelheden tot 200 km/u kon halen. Op 6 oktober 1903 schoot de trein met 203 km/u over de militaire spoorlijn tussen Marienfeld en Zossen in Duitsland. Het toonde aan dat reizen met een hoge snelheid mogelijk was middels het spoor. Ook bewees het de kracht van elektrische aandrijving, gezien de trein volledig op stroom reed.

Het duurde echter enkele decennia voordat de techniek toegepast kon worden op passagierstreinen. Een groot obstakel was de curve die de trein kon maken; een bocht was al gauw te gevaarlijk. De eerste operationele treindienst die snelheden haalde tot 200 km/u was de Italiaanse ETR 200, die reed in de omgeving van Milaan.

De werkelijke doorbraak met de HSL kwam in Japan. Er was een grote behoefte aan snelle treinen, omdat de autowegen verstopten wegens het dichtbevolkte en berachtige eiland. De Shinkansen trein haalde topsnelheden van 256 km/u en begon in 1964 mensen te vervoeren tussen Tokyo en Osaka. Tegenwoordig rijden er treinen in de wereld die zo’n 500 km/u halen, de zogenaamde magneetzweeftreinen, die rijden in China en Japan.

Europa heeft een ‘milder’ HSL netwerk. Vooral Spanje, Frankrijk, Italië en Duitsland worden doorkruist door rails geschikt voor de HSL. Elk land heeft zijn eigen snelle treindienst, waarvan de ICE en de Thalys Nederland aandoen. Vaak rijden deze treinen in Nederland zelf met een lage snelheid. Nederland is weinig geschikt voor de HSL, vanwege het dichte treinnetwerk. Alleen de FYRA, de Nederlandse ‘HSL’ van Amsterdam naar Breda, rijdt maximaal 160 km/u. Op dit moment worden er testen uitgevoerd om de FYRA straks 250 km/u te laten rijden.

Rubrieken: 

Partners: 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Nu in de winkel

Het nieuwe nummer is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief.