Uitvinding van Coca Cola

Oorsprong en ontwikkeling van Coca-Cola

Het beroemde drankje is nog steeds razend populair. Al vanaf de beginjaren wist Coca-Cola zich te onderscheiden als populaire frisdrank. Aanvankelijk was het de bedoeling om een medicijn tegen duizelingen te ontwikkelen.


De basis voor de succesformule van Coca-Cola werd gelegd rond 1880, toen apotheker John S. Pemberton in zijn woning in Columbus begon te experimenteren met plantenextracten. Het doel van deze experimenten was om een simpele medicijn tegen duizelingen te ontwikkelen. Eén van de drankjes die hij fabriceerde, een mengsel van siroopachtige wijn en een extract van de bladen van een cocaplant (oftewel cocaïne: destijds een veelgebruikt ingrediënt voor geneesmiddelen) sloeg aan onder zijn klanten, waarop de apotheker besloot het op de markt te brengen onder de naam Pemberton’s French Wine Coca.


Verkwikkende frisdrank


Nadat de Amerikaanse regering de productie en verkoop van alcohol aan banden had gelegd, wijzigde Pemberton in 1886 het recept. Hij ging cafeïnehoudende colanoten gebruiken en verving de wijn door suikersiroop, waarmee hij het drankje non-alcoholisch maakte. Een vriend van Pemberton, de boekhouder Frank M. Robinson, bedacht de allitererende naam ‘Coca-Cola’ en was tevens verantwoordelijk voor het ontwerp van de karakteristieke letters die de flesjes en advertenties gingen sieren. Op 29 mei 1886 adverteerde Pemberton voor het eerst met zijn drankje in de Atlanta Journal. Hoewel hij Coca-Cola niet meer presenteerde als medicinaal drankje, claimde Pemberton dat zijn verkwikkende frisdrank wel degelijk hielp tegen verscheidene kwalen, zoals hoofdpijn, depressies en zelfs impotentie.


The American way of life


Na het overlijden van Pemberton nam zakenman A.G. Candler in 1888 de belangen over. Dankzij zijn inspanningen en de oprichting van The Coca-Cola Company in Atlanta in 1892, was Coca-Cola rond 1895 in vrijwel alle Amerikaanse staten verkrijgbaar. Slimme marketingstrategieën, in toenemende mate gericht op de jeugdige consument, zorgden ervoor dat Coca-Cola een begrip werd: een weerspiegeling van the American way of life.


Slimme marketing


In de eerste decennia van de 20e eeuw veroverde Coca-Cola langzaam maar zeker de wereld. Zo werd het tijdens de Olympische Spelen van 1928 in Amsterdam met succes geïntroduceerd in Nederland, als gevolg waarvan twee jaar later de ‘N.V. Nederlandsche Coca-Cola Maatschappij’ werd opgericht. Naast de onderscheidende factoren zoals de naam, het lettertype en ook de vormgeving van het herkenbare flesje zoals deze in 1916 was geïntroduceerd, droeg ook de aantrekkelijkheid van het ‘geheime recept’ aan bij de stijgende populariteit van de frisdrank. Bovendien verbond Coca-Cola vanaf 1931 zijn naam op slimme wijze aan kerst, door de Kerstman, als gezellige, jolige, bolle en witbebaarde man in rood pak, te gebruiken voor jaarlijkse kerstreclames.


Huidige reclamecampagne


In de loop van de 20e eeuw profileerde The Coca-Cola Company zich als een echte frisdrankgigant, door naast Coca-Cola en varianten daarop ook andere frisdranken zoals Fanta en Sprite te produceren. Toch is in het laatste decennium de verkoop van Coca-Cola, net als die van andere frisdranken, niet of nauwelijks gegroeid. Met de reclamecampagne waarmee Coca-Cola in 2013 startte, lijkt het bedrijf tegemoet te komen aan recente kritiek die is gericht op de negatieve gezondheidseffecten van suikerrijke frisdranken. Niettemin zijn de reclamespotjes niet alleen gericht op de gevolgen van het drinken van frisdrank. Met leuzen als "All calories count, no matter where they come from" en "If you eat and drink more calories than you burn off, you'll gain weight", geeft Coca-Cola naar eigen zeggen aan dat het zich geroepen voelt om belangrijke thema’s van de huidige tijd aan de orde te stellen.

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Nu in de winkel

Het nieuwe nummer is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt