Theatrale zelfmoord
Theatrale zelfmoord toont de karakters en hun beweegredenen achter zelfmoord op het toneel en hoe deze tijdens het stuk werden vertoond. Het betreft de eerste Nederlandse studie over dit onderwerp.
De eigenhandige dood op het Nederlandse toneel 1670 - 1780
Op het achttiende-eeuwse toneel verschenen regelmatig personages die zich het leven benamen, zoals de vaderlandslievende Cato en de liederlijke vorst Sardanapalus. Behalve vaderlands- en vrijheidsliefde of gefrustreerde machtswellust kon ook een gefnuikte liefde tot zelfmoord of zelfs dubbele zelfmoord leiden. Fameuze voorbeelden hiervan zijn Dido, Phaedra en Piramus en Thisbe.
In Theatrale zelfmoord onderzoekt Anna de Haas de karakters en beweegredenen van dergelijke zelfmoordenaars en de context waarin deze hun – bij wet strafbare – daad konden volvoeren. Ook de kritiek op de toneelzelfmoord, in de vorm van beargumenteerde afwijzing of persiflage, krijgt een plaats, evenals de nieuwe soorten zelfmoordenaars die tegen het eind van de eeuw in toneelstukken werden opgevoerd.
Ten slotte wordt de vraag gesteld of de zelfmoord ook daadwerkelijk op het toneel werd vertoond en, zo ja, hoe. Theatrale zelfmoord is de eerste Nederlandse studie over dit onderwerp.
Titel: | Theatrale zelfmoord - De eigenhandige dood op het Nederlandse toneel 1670-1780 |
Auteur: | Anna de Haas |
ISBN: | 9789087044244 |
Uitgever: | Verloren |
Prijs: | €22,- |