Home » Reportage
Zippo-aansteker Tweede Wereldoorlog

Zippo-aansteker in de Tweede Wereldoorlog

De Zippo-aansteker is misschien wel één van de bekendste aanstekers in de wereld en menig Amerikaans soldaat had er één als aandenken aan de oorlog. Ze graveerden de aansteker, zodat ze een uniek aandenken hadden.

De Zippo-aansteker is gemaakt door Zippo Manufacturing Company in Bradford, in de Verenigde Staten. Het bedrijf werd in 1932 door George Grant Blaisdell opgericht. Hij noemde het bedrijf ‘Zippo’ omdat hij gefascineerd was door een recente uitvinding: de rits (zipper).

Aansteker heeft complexe constructie

De aansteker werkt op nafta (wasbenzine) en heeft een complexe constructie. Het voorwerp bestaat uit 22 onderdelen en vereist 108 fabrieksprocessen. De aanstekers zijn van messing gemaakt, later in het proces krijgen ze een extra laagje, zoals chrome of een laagje goud. De Zippo-aansteker is makkelijk te bedienen en na gebruik produceert de aansteker een vlam.

De Zippo-aanstekers werden de eerste tien jaar verkocht aan elke consument, maar waren tijdens de Tweede Wereldoorlog speciaal bedoeld voor het Amerikaanse leger. De aanstekers werden populair, omdat ze in de zwaarste omstandigheden bleven werken. Een advertentie in 1942: ‘Bakens voor mannen in open boten, als gids door dichte, donkere oerwouden en als middel om vuren aan te steken voor voedsel en warmte.’

Connectie Zippo met Amerikaanse leger bleek sterk

Na de Tweede Wereldoorlog konden de populaire aanstekers weer aan het grote publiek verkocht worden, maar de associatie van Zippo met het Amerikaanse leger verdween niet zomaar. De aansteker was het meest geziene accessoire in de zakken van Amerikaanse militairen en werden aangepast naar de smaak van de eigenaar, zodat de aansteker uiteindelijk een persoonlijk aandenken werd. Sommige aanstekers kregen een eenheidslogo op de buitenkant, andere aanstekers bevatten een kaart van Vietnam, slogans of andere aandenkens aan de strijd. Een veel gekozen versiering was een bijnaam of symbool van de eenheid waar men bij hoorde.

Tegenwoordig zijn zulke Zippo-aanstekers vooral verzamelobjecten en zijn ze verkrijgbaar in veel verschillende stijlen en ontwerpen, waarvan veel vintage of ‘limited edition’ aanstekers.

Aansteker als relatiegeschenk

Zoals de soldaten een aandenken aan de oorlog bij zich droegen, kunnen relatiegeschenken ook een aandenken vormen. Ook graveerden de soldaten in de Tweede Wereldoorlog hun aanstekers met alles wat voorhanden was, wat nu makkelijk voor je gedaan kan worden. Een makkelijkere oplossing tot een bedrukte of versierde aansteker, is een aansteker bestellen als relatiegeschenk. Deze website kan een aansteker bedrukken met een logo of leuke tekst naar keuze.

Ook interessant: 

Partners: 

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Saga vikingen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!