Geschiedenis Magazine SPECIAL: Apocalyps
Op 21 december 2012 eindigt de Mayakalender. Volgens sommige doemdenkers vergaat dan de wereld. Een mooie aanleiding voor een Apocalyps-special, vond de redactie van Geschiedenis Magazine. Benieuwd?
Bestel dan de Apocalyps-special van Geschiedenis Magazine, normaal € 6,95, voor slechts € 4,50.
[gravityform id="3" name="Geschiedenis Magazine - Apocalyps" title="false" description="false"]
Inhoud:
De Apocalyps volgens christendom, islam en jodendom
Alle monotheïstisch religies stoelen op het geloof in een gewelddadige, maar rechtvaardige goddelijke interventie die het einde der tijden inluidt. Wie deze meer dan 3.000 jaar oude leer heeft bedacht, is niet bekend, maar dat de verschillende religies elkaar op dit gebied hebben beïnvloed is zeker.
1774: eindtijd in Friesland
In 1774 brak in Friesland paniek uit nadat een predikant een groot onheil had aangekondigd. Bestudering van de hemellichamen had hem tot de conclusie gebracht dat de planeten tegen elkaar zouden botsen. Volgens Eise Eisinga, een wolkammer in Franeker, kon dat onmogelijk waar zijn. Om dit aan een bijgelovige bevolking aanschouwelijk te maken, verbouwde hij zijn eigen huis tot een reusachtig planetarium - een didactisch-wetenschappelijke heldendaad die hem een plek in de nationale canon zou opleveren. De vraag is of het wel echt zo is gegaan.
Meer lezen? Neem voor 14 november een (proef)abonnement, dan heeft u de Geschiedenis Magazine Apocalyps-special met daarin onder meer dit artikel op 1 december in huis
1847: het einde van het kapitalisme
Omvallende banken, financiële paniek: dit was de situatie in Engeland eind 1847. Voor Karl Marx en Friedrich Engels waren dit voortekenen van de (onafwendbare) ondergang van het kapitalisme. Die bleef echter uit, al anderhalve eeuw. Of komt hij nog? Londen, november 1847. Op de tweede verdieping van de Red Lion Pub in Londen hield de Communistische Liga, een internationale verzameling van revolutionaire, anarchistische en utopisch-socialistische bewegingen, een spoedbijeenkomst. Er was sprake van financiële paniek in Engeland, banken vielen om, de boom in de aanleg van spoorwegen met goedkoop geld was abrupt ten einde gekomen. De revolutionairen wilden een standpunt formuleren. Na tien dagen vergaderen stemden ze in met een tekst die was opgesteld door twee Duitsers, Karl Marx (1818-1883) en Friedrich Engels (1820-1895). Volgens dit Communistisch Manifest was de geschiedenis van alle samenlevingen de geschiedenis van de klassenstrijd. De Liga sprak zich uit voor de ‘omverwerping van de bourgeoisie, de afschaffing van het privébezit en het schrappen van het erfrecht’.
Meer lezen? Neem voor 14 november een (proef)abonnement, dan heeft u de Geschiedenis Magazine Apocalyps-special met daarin onder meer dit artikel op 1 december in huis
De ondergang van het westen in 3 varianten
In de afgelopen eeuw zijn er steeds nieuwe intellectuelen geweest met dezelfde alarmerende boodschap: spoedig verdwijnt de westerse cultuur in het afvoerputje van de geschiedenis. Het westers ondergangsdenken vindt in Oswald Spengler zijn hoogtepunt. Hij zou echter nog vele navolgers krijgen. Zoals Samuel Huntington, die het Westen al botsend politiek-strategisch ten onder zag gaan. En recentelijk Alessandro Baricco, die meent dat de barbaren niet over de muur hoeven te klimmen: wij zijn het zelf. Wat is het doel van de geschiedenis? Kunnen we uit het verleden leren hoe het met ons zal aflopen? De Bijbel geeft een soort blauwdruk van het verloop van de geschiedenis, met de schepping aan het begin en het Laatste Oordeel en de Opstanding uit de doden aan het eind. In de 19de eeuw ruilen Hegel, Marx en Comte deze christelijke visie in voor een wereldse, historisch onderbouwde theorie van vooruitgang en vrijheid. Maar heeft geschiedenis wel een doel en is dat doel een betere wereld? In de 20ste eeuw wordt de verwachting somberder. Als er al een toekomst is, dan niet voor het Westen. Deze somberheid komt voort uit de specifieke situatie waarin de voorspellingen zijn geschreven en uit de verwachtingen van de lezers.
Meer lezen? Neem voor 14 november een (proef)abonnement, dan heeft u de Geschiedenis Magazine Apocalyps-special met daarin onder meer dit artikel op 1 december in huis
Interesse?
Bestel dan de Apocalyps-special van Geschiedenis Magazine, normaal € 6,95, voor slechts € 4,50.
[gravityform id="3" name="Geschiedenis Magazine - Apocalyps" title="false" description="false"]